عنوان
|
بررسی نقش متغیرهای ارزشهای انتظاری، خانوادگی، خودپنداره و وضعیت تحصیلی با توجه به نقش تعدیلی باورهای انگیزشی، تابآوری، سرسختی و کوشایی در برنامهریزی برای ورود به دانشگاه و تفاوت رابطه بین این متغیرها با برنامهریزی ورود به دانشگاه در دانشآموزان |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
سمیرا زمانی - حمیدرضا عریضی سامانی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه رویکردهای نوین آموزشی (پژوهشهای تربیتی روانشناختی سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 14 شماره 2 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
20-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
خودپنداره ارزشهای خانوادگی وضعیت تحصیلی دانشآموزان دبستانی سرسختی باورهای انگیزشی تابآوری ارزشهای انتظاری منابع خانوادگی کوشایی برنامهریزی ورود به دانشگاه
|
چکیده
|
تحصیلات دانشگاهی به طور فزایندهای امکانات و فرصتهایی برای کسب موفقیت در بزرگسالی فراهم کرده است. بیشتر جوانان برای شرکت در دانشگاه، نیازمند برنامهریزی و آمادگی هستند که این برنامهریزی بسار زودهنگام در زندگیشان شروع میشود. پژوهشهایی که دربارة عوامل پیشبینیکنندة ثبتنام در دانشگاه انجام میشوند، گاهی بر متغیرهای دبستان تأکید دارند. هدف این پژوهش، پیشبینی برنامهریزی برای ورود به دانشگاه در پایان دبستان از متغیرهای ارزشهای انتظاری، خانوادگی، خودپنداره و وضعیت تحصیلی با توجه به نقش تعدیلی تابآوری، کوشایی در برابر حقارت و سرسختی دانشآموزان است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. نمونة پژوهش، بهصورت میدانی و خوشهای از 12 دبستان دخترانه و 12 دبستان پسرانة پایة ششم انتخاب شده است. در مجموع، 948 دانشآموز انتخاب شدند. بهمنظور سنجش متغیرهای پژوهش، از دو دسته مقیاس استفاده شد: مقیاسهای خودارجاع و مقیاسهایی که مادران و پدران دانشآموزان به آنها پاسخ دادند. نتایج نشان داد دانشآموزانی که تابآوری زیادی دارند یا احساس کوشایی میکنند یا سرسختی زیادی دارند، به احتمال بیشتری برای ورود به دانشگاه برنامهریزی میکنند. با توجه به یافتههای این پژوهش، ویژگیهای تابآوری، کوشایی و سرسختی، عوامل شخصیتی هستند که در پیشبینی برنامهریزی فرد برای ورود به دانشگاه نقش مهمی دارند؛ ازاینرو به دستاندرکاران آموزش پیشنهاد میشود در برنامههای آموزشی و تربیتی خود، برنامههایی برای افزایش تابآوری، کوشایی و سرسختی دانشآموزان در نظر گیرند تا عملکرد تحصیلی فعلی و همچنین چشمانداز آیندة تحصیلی آنها بهبود یابد.
|