• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان طراحی مدل راهبردهای آموزش مذهبی کودکان پیش دبستانی در خانواده (پژوهشی آمیخته)
تعداد صفحات 32
نویسنده جواد کیهان
مشخصات نشریه فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش سال 5 شماره 1 پیاپی 14
تاریخ انتشار بهار - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 92-61
زبان فارسی
کلید واژه تربیت دینی فرزندان  ارومیه (شهرستان)  مشارکت والدین  کودکان پیش دبستانی  آموزش دینی  تربیت دینی  پژوهش آمیخته  آموزش‌های مذهبی  طراحی مدل  آموزش کودکان  راهبردهای آموزش مذهبی  
چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی و برازش مدل راهبردهای آموزش مذهبی کودکان در خانواده­‌ها انجام شده است؛ روش تحقیق به شیوه ترکیبی (آمیخته) با طرح کیفی-کمی است. جامعه پژوهشی تمام والدین دانش­ آموزان دوره پیش­ دبستانی شهرستان ارومیه بودند که 14 نفر به صورت هدفمند و با رعایت قاعده اشباع نظری داده ­ها انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه‌­ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه بود. بعد از کسب رضایت والدین مصاحبه‌­ها به صورت کاملا ناشناس ضبط و پیاده گردید. در بخش دوم تعداد 222 نفر از والدین با روش نمونه­‌گیری تصادفی ساده انتخاب و به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده­‌ها در تحلیل کیفی از روش چهار مرحله­ ای پاول و رننر (2003) و در بخش کمی از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نرم‌­افزار مورد استفاده در بخش کیفی MAXQDA10 در بخش تحلیل کمی نرم­‌افزارهای SPSS16 و AMOS21 بود. بر حسب نتایج تحقیق کیفی، والدین از چهار راهبرد عمده «الگوسازی»، «سبک زندگی اسلامی»، «رسانه­ های آموزشی» و «محیط‌‍­ ها و مناسبت­‌های مذهبی» برای آموزش مذهب فرزندانشان استفاده می کنند. همچنین یافته‌­های مدل معادلات ساختاری نشان داد که راهبردهای چهارگانه مدل مفهومی تحقیق بر متغیر شیوه‌­های آموزش مذهبی والدین به کودکان برازش داشته و تاثیرگذار هستند؛ همچنین مولفه های­ «الگوسازی» و «سبک زندگی» در بیشترین سطح تاثیرگذاری قرار داشتند. با توجه به یافته­ های پژوهش حاضر پیشنهاد می شود والدین در آموزش­ های مذهبی نسبت به تاثیرات این روش­ ها نیز آگاهی داشته و با توجه به اثرات این روش­ ها در تربیت دینی فرزندانشان بکوشند.

کد مقاله 38698
تعداد بازدید 206

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397