عنوان | تأثیر آموزش مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری بر کارکرد خانوادگی زنان دارای تعارض زناشویی |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن و مطالعات خانواده - مصوب دانشگاه آزاد سال 12 پیاپی 48 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
محدوده صفحات | 57-41 |
کلید واژه | تصمیمگیری حل مسئله نجف آباد (شهرستان) مهارتهای حل مسئله آموزش مهارت حل مسئله کارکرد خانواده تعارض زناشویی مهارتهای تصمیمگیری آموزش تصمیمگیری |
چکیده |
کارکرد خانوادگی مناسب با سلامت روانشناختی همبسته است لذا بهبود این توانایی میتواند مسیری به سمت هدف داشتن یک زندگی بهینه باشد. در همین راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری بر کارکرد خانوادگی زنان دارای تعارض زناشویی بود. بدین منظور یک طرح نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون و پیگیری با گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. جامعه آماری شامل کلیه زنان دارای تعارض زناشویی شهرستان نجفآباد بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 24 نفر از زنان دارای تعارض زناشویی، انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 12 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه کارکرد خانوادگی مک مستر (1983) و پرسشنامه تعارض زناشویی بود. گروه آزمایش ده جلسه مداخله دریافت کردند. آزمودنیهای هر دو گروه قبل از شروع آموزش و در پایان آموزش به پرسشنامهها پاسخ دادند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که آموزش حل مسئله و تصمیمگیری، بهصورت معنادار بر بهبود کارکرد خانوادگی زنان دارای تعارض زناشویی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل مؤثر بوده است. در مجموع مشخص شد که آموزش مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری میتواند بهعنوان روشی مؤثر در بهبود کارکرد خانوادگی زنان دارای تعارض زناشویی مورد استفاده قرار گیرد. |
کد مقاله | 38682 |
تعداد بازدید | 174 |
|