عنوان | اثربخشی واقعیت درمانی گروهی مبتنی بر تئوری انتخاب بر خودارزشمندی و کیفیت زندگی معلمان زن متأهل |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن و مطالعات خانواده - مصوب دانشگاه آزاد سال 12 پیاپی 48 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
محدوده صفحات | 103-91 |
کلید واژه | زنان متأهل کیفیت زندگی زنان واقعیت درمانی معلمان زن نظریه انتخاب واقعیت درمانی گروهی کیفیت زندگی معلمان ابتدایی ساری (شهرستان) خودارزشمندی معلمان متأهل آموزش واقعیت درمانی آموزش واقعیت درمانی مبتنی بر تئوری انتخاب اثربخشی واقعیت درمانی |
چکیده |
هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی واقعیت درمانی گروهی مبتنی بر تئوری انتخاب بر خود ارزشمندی و کیفیت زندگی معلمان شهر ساری بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه در این تحقیق معلمان زن متاهل دوره ابتدایی شهر ساری بودند، که تعداد آن ها مطابق با آمار دریافتی از آموزش و پرورش 150 نفر می باشد. که از میان آن ها 120 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامههای استاندارد خودارزشمندی کروکرولف و پرسشنامه کیفیت زندگی (سازمان بهداشت جهانی) پاسخ دادند و با توجه به نقطه برش پرسشنامه ها پس از غربالگری اولیه 30 نفر از معلمانی که دارای خود ارزشمندی و کیفیت زندگی پایینی بودند به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه (15 نفر) آزمایش و (15 نفر) کنترل جای داده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش واقعیت درمانی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. برای تحلیل دادههای پژوهش تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) استفاده شد. نتایج نشان داد، بین میانگین نمرات آزمودنی های دو گروه در پس آزمون خود ارزشمندی و کیفیت زندگی تفاوت آماری معنی داری وجود دارد ( p < / p > ). |
کد مقاله | 38681 |
تعداد بازدید | 160 |
|