عنوان
|
تجزیه و تحلیل تأثیر رسانههای نوین بر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران (با تأکید بر مقایسه هویت فرهنگی ملی و دینی زنان و مردان) |
تعداد صفحات
|
32 |
نویسنده
|
جعفر حیدری - حسین مسعودنیا - سید غلامرضا دوازده امامی - محمودرضا رهبرقاضی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشنامه زنان سال 11 شماره 2 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1399 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
32-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
هویت ایران فرهنگ هویت فرهنگی هویت ملی هویت دینی رسانههای جمعی رسانههای جدید هویت فرهنگی زنان قدرت نرم هویت دینی زنان هویت فرهنگی ملی هویت فرهنگی دینی اهواز (شهرستان)
|
چکیده
|
عصر نوین با تولد رسانههای نوین، دستاوردی از انقلاب در اطلاعات و ارتباطات بوده که با فروپاشی ساختهای قدیم و ظهور نشانههایی از پساساختارگرایی، تغییر ساختها و پسامدرنیسم همزمان گشته و در نتیجه آن استنباط از مفاهیم و معانی پدیدههای اجتماعی و فردی دچار تحولات شگرفی شده و کارکرد و مفهوم فرهنگ، هویت و قدرت نیز دچار شیفت پارادایمی شده است. پژوهش حاضر به بررسی تحلیل و مقایسه پیامدهای بهکارگیری رسانههای نوین ارتباطی بر هویت فرهنگی ملی و هویت فرهنگی دینی شهروندان شهر اهواز میپردازد. جامعه آماری پژوهش شهروندان 16-50 سال تشکیل میدهد. حجم نمونه شامل 600 نفر که بر اساس روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدهاند. روش انجام پژوهش مبتنی بر شیوه توصیفی تحلیلی بوده و دادههای پژوهش با استفاده آزمون t گروههای مستقل و تحلیل واریانس (آنوا) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که رسانههای نوین بر هویت فرهنگی ملی و هویت فرهنگی دینی تأثیرگذار بوده و بین مردان و زنان در هویت فرهنگی دینی تفاوت معنادار آماری در سطح کمتر از 05/0 وجود دارد. ولی در هویت فرهنگی ملی بین زنان و مردان تفاوتی مشاهده نشد. همچنین بین هویت فرهنگی دینی و هویت فرهنگی ملی و سطح درآمد شهروندان تفاوتی وجود نداشت.
|