عنوان | بازنمایی مهارتهای ارتباطی در پویانماییهای ایرانی و غیرایرانی با نگاه کلیشه جنسیت |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشنامه زنان سال 11 شماره 2 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 76-59 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | کلیشههای جنسیتی رسانه بازنمایی مهارت ارتباطی بازنمایی رسانهای تصورات قالبی جنسیتی نشانهشناسی ساختارشکنی تصورات قالبی جنس مؤنث پویانمایی پویانمایی ایرانی پویانمایی غیرایرانی پویانمایی مینا و پلنگ پویانمایی موآنا |
چکیده |
این مقاله با هدف مقایسه بازنمایی مهارتهای ارتباطی انیمیشنهای داخلی و خارجی و از منظر تاکید بر کلیشه جنسیت میباشد. سوال اصلی اینست که نحوه نمایش مهارتهای ارتباطی در پویانماییها با تاکید بر کلیشه جنس مونث چگونه است؟ نمایش جنس مونث در این فیلمها چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال، از روش نشانهشناسی جان فیسک استفاده شده و رمزگان محتوا در سه سطح؛ ظاهری، فنی و اجتماعی بررسی شدهاند. پژوهش بصورت مطالعات موردی انجام شده، نمونهگیری بصورت هدفمند و از نمونههای در دسترس است. از چهار نمونه مورد بررسی، یافتههای پژوهش دو فیلم که شخصیت اصلی داستان از جنس مونث بوده، آورده شده است؛ پویانمایی ایرانی (مینا و پلنگ) و پویانمایی غیرایرانی (موآنا). نتایج پژوهش اشاره دارد، در نمونههای ایرانی و غیرایرانی مورد بررسی، مهارتهای ارتباطی بخوبی نمایش داده شده است. بر خلاف تحقیقات و مطالعاتی از نوع گافمن، داستانها فارغ از جنسیت شخصیت اول (مونث)، پیش میروند. تصورات قالبی درباره کلیشه جنسیتی زنان مخالف آنچه نمایش داده شده و بیانگر بازتولید الگوهای جنسیتی سنتی نیستند. در هردو داستان، با ساختارشکنی سوژههای ممنوعه و تقابل نسل کوچکتر با نسل بزرگتر مواجهایم. این ساختار شکنیها در نهایت با حفظ روابط خانوادگی، احترام به بزرگان و اولویت دادن به خانواده همراه میشود. |
کد مقاله | 38675 |
تعداد بازدید | 195 |
|