عنوان | تحلیل گفتمان انتقادی در آثار محمود استادمحمد با رویکرد فمینیستی |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشنامه زنان سال 11 شماره 2 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 123-101 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فمینیسم تئاتر تحلیل انتقادی گفتمان ادبیات نمایشی آثار نمایشی رویکردهای فمینیستی زن در آثار نویسندگان مرد نمایشنامه زن در نمایشنامه تحلیل فمینیستی انتقادی گفتمان نویسندگان مرد محمود استادمحمد |
چکیده |
محمود استادمحمد یکی از نویسندگان مطرح ایران و از جمله نویسندگان کارگاه نمایش، گروهی از هنرمندان آوانگارد تئاتر قبل از انقلاب در ایران است. در آثار او سایر نمایشنامهنویسان ایرانی، نقش زنان، نقشی چالش برانگیز است. از سویی در میان نویسندگان نسل استادمحمد کمتر با نمایشنامهنویسان زنان روبرو هستیم و به جز مواردی معدود، گفتمانهای رایج در تئاتر ایران قبل از انقلاب، توسط نویسندگان مرد رقم خورده است. اما با گذشت زمان و با تغییراتی که در جامعه رخ داد، علاوه بر حضور بیشتر زنان در تئاتر، نوع نگاه به زن نیز در آثار نمایشی دچار تغییراتی شده است. این پژوهش در نظر دارد با استفاده از مفاهیم اساسی در تحلیل گفتمان انتقادی و به ویژه تحلیل گفتمان انتقادی فمینیستی، به نقش زنان در آثار استادمحمد بپردازد. در آثار او به تدریج شاهد حضور بیشتر زنان و سخن گفتن از مسائل و مشکلات آنها هستیم. اما سوال اینجاست که این تغییر رویکرد تا چه اندازه تغییر ایدئولوژی حاکم و دگرگونی در روابط قدرت را نشان میدهد و تا چه حد تحت تاثیر ایدئولوژیهای پیشین قرار دارد. |
کد مقاله | 38674 |
تعداد بازدید | 204 |
|