عنوان | بررسی امکانسنجی آموزش حقوق خانواده به عنوان درس عمومی در آموزش عالی |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی (راهبردهای آموزش سابق) شماره 2 |
تاریخ انتشار | خرداد و تیر - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 132-125 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش عالی آموزش حقوق خانواده حقوق خانواده آموزش امکانسنجی درس عمومی |
چکیده |
مقدمه: خانواده نهاد اجتماعی است که نخستین شالوده حیات جمعی به شمار میرود. با توجه به اهمیت خانواده و نظام حقوقی آن، بحث حقوق خانواده و آموزش آن میتواند از آسیبهای ناشی از عدم آشنایی با آن جلوگیری نماید؛ در نتیجه هدف پژوهش حاضر، بررسی امکانسنجی آموزش حقوق خانواده در آموزش عالی از نظر اساتید رشته حقوق بـود. روشها: این پژوهش به لحاظ هـدف کـاربردی و حسـب شـیوه گردآوری داده، از جمله پژوهشهای توصـیفی از نـوع پیمایشی است. جامعه آماری، شامل اساتید رشته حقوق ایران بود. روش نمونهگیری تصادفی ساده بود که با روش جی پاور تعداد 150 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهـا پرسـشنامـه محقق ساخته بود. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان تائید شد و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 88/0 تعیین شد که نشان دهنده پایایی مناسب ابزار است. برای تجزیه و تحلیل از آمـار توصـیفی (میانگین و انحـراف اسـتاندارد) و آزمونهای آمـاری تی تک نمونه ای و تی مستقل استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان دادند اساتید بـا ضرورت و فرصت آموزش حقوق خانواده در آموزش عالی موافق بودند و نگرش اساتید دربـاره آموزش حقوق خانواده در آموزش عالی را خوب ارزیابی کردهاند. آنها معتقد بودند تهدیدی جدی در این خصوص وجود ندارد و آمـادگی نیروی انسانی را نیز در حد مطلوب میدانند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش مبنی بر نیاز به آموزش حقوق خانواده در دانشگاه، می توان در کنار دیگر دروس عمومی به آموزش حقوق خانواده به صورت یک درس مجزا پرداخته شود. |
کد مقاله | 38646 |
تعداد بازدید | 245 |
|