عنوان | پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان تازه وارد بر اساس هوش، سبکهای هویت، ابعاد سلامت روان و جنسیت |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی (راهبردهای آموزش سابق) شماره 2 |
تاریخ انتشار | خرداد و تیر - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 116-104 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت دانشجویان دختر هوش دانشجو سبکهای هویت عملکرد تحصیلی دانشجویان پسر کازرون (شهرستان) سلامت روانی ابعاد سلامت بهره هوشی دانشجویان تازه وارد دانشگاه سلمان فارسی کازرون |
چکیده |
مقدمه: دانشجویان در نیمسال اول تحصیل تنیدگیهای خاصی را تجربه میکنند که میتواند بر عملکرد تحصیلی آنها تاثیرات نامطلوبی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی روابط عملکرد تحصیلی دانشجویان تازه وارد با هوش، سبکهای هویت، جنسیت، ابعاد سلامت روان و متغیرهای مرتبط با آن، همچنین بررسی امکان پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس متغیرهای فوق بود. روشها: در ماه اول سال تحصیلی 95-1394 از 167 دانشجوی نیمسال اول دانشگاه سلمان فارسی کازرون فرم A مقیاس 3 آزمون هوش نابسته به فرهنگ کتل برای سنجش هوش، سیاههی سبکهای هویت و مقیاس ملی سلامت روانی دانشجویان برای سنجش سبکهای هویت و ابعاد سلامت روان و متغیرهای مرتبط با سلامت روان در دو نوبت اخذ شد. یافتهها: ضرایب همبستگی پیرسون رابطهی مثبت عملکرد تحصیلی (معدل نیمسال اول) با متغیرهای هوش، جنسیت (مونث بودن)، هویت هنجاری، هویت اطلاعاتی، بهزیستی روانشناختی، حمایت اجتماعی، جو خانوادگی و رابطهی منفی آن با افسردگی و اضطراب اجتماعی را نشان داد. با این همه در تحلیل رگرسیون صرفا متغیرهای جنسیت و هوش بهر توانستند عملکرد تحصیلی را (R2 تنظیم شده: 091/0) پیشبینی کنند. نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهد که همانند آنچه قبلا در دانشآموزان نشان داده شده در عملکرد تحصیلی دانشجویان نیمسال اول نیز نقش هوش بهر و جنسیت همچنان پررنگ است و هنوز سایر متغیرها نمی توانند قدرت این دو متغیر را در پیشبینی عملکرد تحصیلی داشته باشند. پیشنهاد میشود از متغیرهای دارای ارتباط معنیدار با عملکرد تحصیلی پایین در این پژوهش برای شناسایی دانشجویان در خطر عملکرد تحصیلی پایین، جهت ارائهی مداخلههای پیشگیرانه به آنها استفاده شود. |
کد مقاله | 38645 |
تعداد بازدید | 263 |
|