عنوان | پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس جو عاطفی خانواده، درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 63 شماره 2 |
تاریخ انتشار | خرداد و تیر - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 2401-2391 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر جو عاطفی خانواده دانشآموزان دختر دبیرستانی درگیری تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی خودکارآمدی تحصیلی جو خانواده سرزندگی تحصیلی ساوه (شهرستان) جو عاطفی |
چکیده |
توجه به مولفههای روانشناختی، هیجانی و تحصیلی دانشآموزان روزبهروز گستردهتر میشود. بر این اساس هدف این پژوهش، پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان بر اساس جو عاطفی خانواده، درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی بود. روش کار: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه شهر ساوه در سال تحصیلی 99-1398 بود که نمونه ای به حجم 347 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه های درگیری تحصیلی (ریو و تسینگ، 2011)؛ جو عاطفی خانواده (هیلبرن، 1964)؛ خودکارآمدی تحصیلی (مورگان و جینکز، 1999) و سرزندگی تحصیلی (دهقانیزاده و حسینچاری، 1391) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با بهرهگیری از نرمافزار آماری SPSS23 استفاده شد. نتایج: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین جو عاطفی خانواده، درگیری و خودکارآمدی تحصیلی با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0 > p). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که متغیرهای جو عاطفی خانواده، درگیری و خودکارآمدی تحصیلی قادر به پیش بینی 12 درصد از واریانس سرزندگی تحصیلی هستند. خودکارآمدی تحصیلی با ضریب بتای (15/0 β = )، درگیری تحصیلی با ضریب بتای (19/0 β = ) و جو عاطفی خانواده با ضریب بتای ( 12/0 β = ) نقش معناداری در پیش بینی سرزندگی تحصیلی داشتند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش از توان درگیری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و جو عاطفی خانواده در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان حمایت می کند. |
کد مقاله | 38644 |
تعداد بازدید | 213 |
|