• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس جو عاطفی خانواده، درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی
تعداد صفحات 11
نویسنده جمیله فخاریان - ابوالقاسم یعقوبی - مجید ضرغام حاجبی - حسین محققی
مشخصات نشریه دوماهنامه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 63 شماره 2
تاریخ انتشار خرداد و تیر - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 2401-2391
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  جو عاطفی خانواده  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  درگیری تحصیلی  دانش‌آموزان دبیرستانی  خودکارآمدی تحصیلی  جو خانواده   سرزندگی تحصیلی  ساوه (شهرستان)  جو عاطفی  
چکیده توجه به مولفه‌های روان‌شناختی، هیجانی و تحصیلی دانش‌آموزان روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود. بر این اساس هدف این پژوهش، پیش­ بینی سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس جو عاطفی خانواده، درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر متوسطه شهر ساوه در سال تحصیلی 99-1398 بود که نمونه ­ای به حجم 347 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه­ های درگیری تحصیلی (ریو و تسینگ، 2011)؛ جو عاطفی خانواده (هیل‌برن، 1964)؛ خودکارآمدی تحصیلی (مورگان و جینکز، 1999) و سرزندگی تحصیلی (دهقانی‌زاده و حسین‌چاری، 1391) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با بهره‌گیری از نرم‌افزار آماری SPSS23 استفاده شد.
نتایج: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین جو عاطفی خانواده، درگیری و خودکارآمدی تحصیلی با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0 > p). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که متغیرهای جو عاطفی خانواده، درگیری و خودکارآمدی تحصیلی قادر به پیش بینی 12 درصد از واریانس سرزندگی تحصیلی هستند. خودکارآمدی تحصیلی با ضریب بتای (15/0 β = )، درگیری تحصیلی با ضریب بتای (19/0 β = ) و جو عاطفی خانواده با ضریب بتای ( 12/0 β = ) نقش معناداری در پیش­ بینی سرزندگی تحصیلی داشتند.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش از توان درگیری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و جو عاطفی خانواده در پیش­ بینی سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان حمایت می­ کند.

کد مقاله 38644
تعداد بازدید 213

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397