عنوان
|
پیش بینی دلزدگی زناشویی بر اساس تحریفهای شناختی و الگوهای ارتباطی در معلمان زن متأهل مقطع ابتدایی شهر اصفهان |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
معصومه اسمعیلی - نفیسه درخشان - عبدالباسط محمودپور - فرخنده خسروانی - فاطمه قاسمی نیایی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی تحلیلی شناختی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 11 پیاپی 40 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1399 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
34-25 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زنان متأهل زنان اصفهان دلزدگی زناشویی اصفهان الگوی ارتباطی معلمان زن معلمان ابتدایی تحریفهای شناختی معلمان متأهل
|
چکیده
|
هدف: دلزدگی زناشویی یکی از عوامل موثر در طلاق میباشد. از آنجایی که طلاق میتواند بر افراد خانواده و به تبع جامعه تاثیرات منفی بگذارد، در این پژوهش به بررسی رابطه دلزدگی زناشویی بر اساس تحریفات شناختی و الگوهای ارتباطی پرداخته شد. روش: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل معلمان زن متأهل مقطع ابتدایی شهر اصفهان در سال 1396 بودند که 335 نفر بهصورت نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای دلزدگی زناشویی (CBS)، تحریفهای شناختی و الگوهای ارتباطی (CPQ) استفاده شد. دادهها از طریق همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه گام به گام و نرمافزار SPSS-22 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج همبستگی نشان داد که رابطه منفی و معناداری بین دلزدگی زناشویی با الگوی ارتباطی سازنده متقابل و رابطه مثبت و معناداری بین دلزدگی زناشویی با تحریفهای شناختی و الگوی ارتباطی توقع-کنارهگیری وجود دارد (01/0 > P )؛ اما رابطه معناداری بین دلزدگی زناشویی با الگوی ارتباطی اجتناب متقابل وجود ندارد ( 05/0 p > ). همچنین نتایج رگرسیون همزمان نشان داد که (به غیر از الگوی اجتناب متقابل) الگوهای ارتباطی سازنده متقابل و توقع/کنارهگیری و همچنین تحریفهای شناختی با هم 1/33 % از واریانس دلزدگی زناشویی را تبیین میکنند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که تحریفهای شناختی و الگوهای ارتباطی توان پیشبینی دلزدگی زناشویی را دارند و میتوان آموزش و مداخله در بهبود تحریفهای شناختی و الگوهای ارتباطی را به عنوان یک روش مؤثر در کاهش دلزدگی زناشویی به مشاورین و مسولین در امور مرتبط با خانواده پیشنهاد داد.
|