• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی نقش ابعاد خودمراقبتی در خودکارآمدی مادری زنان مراجع به مراکز بهداشت شهر اهواز
تعداد صفحات 21
نویسنده سیمین زغیبی قناد - سیروس عالی پور بیرگانی - سحر بارانیان
مشخصات نشریه فصلنامه زن و مطالعات خانواده - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تبريز - مصوب دانشگاه آزاد سال 12 پیاپی 45
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 27-7
زبان فارسی
کلید واژه خودکارآمدی  والدگری  خودمراقبتی  خودکارآمدی مادر  والدگری مادران  خودکارآمدی زنان  شایستگی والدگری  خودمراقبتی ذهن آگاه  زنان مراجع به مراکز بهداشت  خودمراقبتی محیطی  خودمراقبتی پزشکی  خودمراقبتی آگاهانه  ابعاد خودمراقبتی  اهواز (شهرستان)  
چکیده احساس مادر از توانایی مختص به فرزندپروری عنوان خودکارامدی مادری گرفته است که بر کنش‌های والدگری مادر اثرگذار است. پژوهش حاضر قصد دارد نقش ابعاد خودمراقبتی در خودکارامدی مادری زنان مراجع به مراکز بهداشت شهر اهواز را بیازماید. به این منظور، 381 نفر از زنان مراجعه کننده به چهار مرکز بهداشت شهر اهواز در سال 1395 به شیوه نمونه گیری تصادفی مرحله‌ای انتخاب شدند و مقیاس‌های خودمراقبتی آگاهانه و شایستگی والدگری را تکمیل کردند. داده‌های گردآوری شده با استفاده از نرم‌افزار 21-SPSS تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ابعاد خودمراقبتی در مجموع، 40 درصد از واریانس متغیر خودکارامدی مادری را تبیین کردند. مهم‌ترین پیش‌بین‌های خودکارامدی مادری شامل خودمراقبتی محیطی، پزشکی و ذهن‌آگاهی بودند. این یافته‌ها روشن می‌سازد که علی رغم تجربه و آموزش موثر والدگری، سلامت جسمانی و آرامش ذهنی مادر در احساس کارامدی یک مادر از انجام وظایف وی تاثیرگذار است و سهم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد.

کد مقاله 38624
تعداد بازدید 190

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397