• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه فرایند شناختی مردان و زنان هنگام خرید (نمونه پژوهشی: بررسی تأثیر برند با استفاده از دستگاه ردیاب چشم)
تعداد صفحات 14
نویسنده مونا سالاری فر - یونس وکیل الرعایا - ابوالفضل دانایی - غلامحسین ریاضی - جاناینا مورا انگاراسیا
مشخصات نشریه فصلنامه مديريت بازرگاني (دانش مدیریت) - دانشكده مديريت دانشگاه تهران شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 435-422
زبان فارسی
کلید واژه فرایند شناختی  تفاوت شناختی  تصمیم‌گیری خرید  خرید  فرآیند خرید  ابزار ردیاب چشم  خرید زنان  فرایند دیداری  مدت زمان توجه  منطقه مورد توجه  خرید مردان  برند  
چکیده هدف: بررسی تفاوت شناختی ناشی از فرایند دیداری در زنان و مردان در زمان تصمیم‌گیری برای خرید یک نوشیدنی در مواجهه با برندهای معروف و ساختگی.
روش: ابزار استفاده‌ شده در این پژوهش، دستگاه ردیاب چشم است. این پژوهش بر تأثیر برند تمرکز کرده و لوگوی برند، به‌ عنوان نماد دیداری بررسی شده است، ابتدا داده‌های موجود به‌ کمک نرم‌افزار توبی پیش‌ پردازش شدند، سپس خروجی اکسل داده‌ها در نرم‌افزار SPSS تحلیل شد. در اجرای این پژوهش 53 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با گروه سنی بین 19 تا 25 سال شرکت کردند که 51 درصد از این افراد زن بودند.
یافته‌ها: بر اساس نتایج، زنان و مردان هنگام تصمیم‌گیری برای خرید، الگوهای دیداری متفاوتی دارند و در نتیجه فرایندهای شناختی متفاوتی از خود نشان می‌دهند؛ به‌طوری که مدت زمان توجه در مردان بیشتر از زنان است، از این رو، فرایند شناختی در زنان در زمان کوتاه‌تری رخ می‌دهد. اما 65 درصد از افرادی که هنگام مواجهه با برند معروف، انتخاب پیش فرض خود را به نفع کالای دارای برند معروف تغییر داده‌اند، زن بودند، بنابراین زنان در مقایسه با مردان، به برند علاقه بیشتری نشان می‌دهند.
نتیجه‎گیری: علاوه بر اینکه در فرایند شناختی زنان و مردان هنگام خرید تفاوت معناداری مشاهده شد، انتخاب‌های نهایی صورت‌گرفته نشان داد که این تفاوت فقط به فرایند دیداری محدود نیست و تصمیم‌گیری نهایی در دو جنسیت نیز تفاوت معناداری دارد.

کد مقاله 38603
تعداد بازدید 201

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397