• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل جامعه‌شناختی نگرش والدین نسبت به ترجیح جنسی ترجیح‌مند بر اساس نظریهGT
تعداد صفحات 20
نویسنده فهیمه کلباسی اصفهانی - بهزاد هاشمیان - ایمان احمدی سرابی - سهیلا نیک‌بخش
مشخصات نشریه فصلنامه فرهنگي تربيتي زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) - مركز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) - علمی پژوهشی سال 14 پیاپی 50
تاریخ انتشار بهار - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 26-7
زبان فارسی
کلید واژه فرزندآوری  ایران  فرزند پسر  نگرش جنسی  جامعه ایرانی  نگرش والدین  تحلیل جامعه‌شناختی  ترجیحات جنسی  مازندران  محمودآباد (شهرستان)  نگرش به فرزندآوری  رویکرد GT  برتری فرزند پسر  نگرش جنسی ترجیحی  برتری جنسی  
چکیده یکی از مشکلات فرهنگی کشورهای جهان سوم در حوزه مسائل جامعه و جمعیت­ شناختی، موضوع نگرش جنسی ترجیح ­مند است. منظور از نگرش های جنسی ترجیحی، قائل بودن به­ برتری ذاتی، حقوقی یا نهادی یک جنس نسبت به­ جنس دیگر است. در حال حاضر با تغییرات اجتماعی و اقتصادی جامعه و بویژه شهرهای بزرگ، ‏شاهد کمرنگ شدن و حتی بی رنگ شدن این سنتها هستیم. این مطالعه با روش تحقیق کیفی و راهبرد گراند تئوری (GT) انجام شده است. داده­ های این تحقیق از طریق مصاحبه­ های عمیق جمع­ آوری شده است. جامعه مطالعاتی این پژوهش 21 نفر از زنان و مردان شهرستان محمود­آباد استان مازندران است. حجم نمونه پس از این تعداد مصاحبه به­ اشباع نظری رسیده است. نتایج شناسه­ گذاری چند­گانه به شکل­ گیری الگوی نظری تحقیق با محوریت نگرش جنسی ترجیح­ مند منجر شده است. یافته­ های تحقیق نشان می­دهد که در میان خانواده­ های مورد بررسی، نگرش آنها به­ برتری جنسی فرزندان خود بیشتر به­ سمت جنس پسر است تا دختر؛ هرچند این نگرش در حال کمرنگ شدن است. بر اساس یافته­ های تحقیق، مهمترین دلایل و ریشه­ های این نگرش در میان خانواده­ های مورد بررسی در عوامل مختلفی چون عوامل تاریخی و فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل روانشناختی و عوامل اقتصادی حقوقی است. هم­چنین یافته­ های این تحقیق نشان می‏دهد که اصلی­ ترین و محوری ترین مقوله در پژوهش، اقتصادی است.

کد مقاله 38589
تعداد بازدید 214

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397