عنوان
|
نقش واسطهای پذیرش اجتماعی و طرحوارههای هیجانی در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و انگیزش تحصیلی دانشآموزان متوسطه دوره دوم |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
طیبه رهسپار - محمد خیر - مجید برزگر - مریم کورشنیا |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روشها و مدلهای روانشناختی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 10 شماره 4 پیاپی 38 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
76-59 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جهتگیری ارتباطی گفت و شنود پذیرش اجتماعی انگیزش تحصیلی الگوی ارتباطی دانشآموزان دبیرستانی دانشآموزان دوم دبیرستان جهتگیری ارتباطی همنوایی طرحواره هيجانی الگوی ارتباطی خانواده داراب (شهرستان)
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای پذیرش اجتماعی و طرحواره های هیجانی در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و انگیزش تحصیلی دانش آموزان بود. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری تمامی دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر داراب در سال تحصیلی97-96 بود. نمونه 379 نفر که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه های انگیزش تحصیلی والرند و همکاران، پذیرش اجتماعی کراون و مارلو، طرحواره های هیجانی لیهی و الگوهای ارتباطی ریچی و فیتزپاتریک بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون معادلات ساختاری نشان داد مدل مورد نظر از برازش مطلوبی برخوردار است. الگوی ارتباطی گفت و شنود به صورت مستقیم تأثیر مثبت و معناداری بر انگیزه تحصیلی دارد. از طرفی الگوی ارتباطی همنوایی تأثیر مستقیم بر انگیزه تحصیلی ندارد و تأثیر آن بر انگیزه تحصیلی از طریق طرحوارههای هیجانی مثبت و منفی وجود دارد. طرحوارههای هیجانی منفی هم به صورت مستقیم و هم از طریق پذیرش اجتماعی موجب کاهش انگیزه تحصیلی میشود. اما طرحواره هیجانی مثبت تنها به صورت مستقیم موجب افزایش انگیزه تحصیلی میشود. در مجموع یافته ها موید آن بود که پذیرش اجتماعی و طرحواره های هیجانی در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و انگیزش تحصیلی دانش آموزان، نقش واسطه ای داشتند.
|