عنوان
|
چگونگی بازنمایی ویژگیهای جنسیتی در جوکهای فارسی تلگرامی |
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
محمدعلی طالبی - خلیل میرزایی - محمدصادق مهدوی |
مشخصات نشریه
|
مطالعات فرهنگ ارتباطات (نامه پژوهش فرهنگي) - پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - علمی پژوهشی شماره 50 پیاپی 82 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
117-95 |
کلید واژه
|
جنسیت ویژگیهای جنسیتی بازنمایی جوکهای جنسیتی تلگرام رویکرد برساختگرایانه جوک جوک فارسی مردمنگاری درون شبکهای
|
چکیده
|
جوکها به منزلۀ خرده فرهنگ های هر جامعه، معانی و مفاهیم اجتماعی گوناگونی را بازنمایی میکنند که نشانگر فضای ذهنی آن جامعه و ویژگی های افراد آن است. در این میان، جوک های جنسیتی نمایشگر نگاه اجتماعی جامعه به مقولۀ جنسیت هستند. اقبال جامعۀ ایران به فناوری های نوین تلفن همراه و پیام رسان ها از جمله، تلگرام از یکسو و کشیده شدن جوکها به این فضا از سوی دیگر، لزوم بررسی و مطالعه آن را بیشتر از قبل می طلبد. این مقاله با روش کیفی و شیوۀ مردمنگاری درونشبکهای و با استفاده از نظریۀ برساختگرایی اجتماعی، جوکهای مختلف جنسیتی را در پیامرسان تلگرام مقایسه کرده است. نتایج بررسی سه کانال جوک تلگرامی که بعد از فیلترینگ و در تیر ۱۳۹۷ ارزیابی شده است، نشان میدهد ۵۰ درصد کل جوکهای این کانالها را جوک های جنسیتی تشکیل داده و به لحاظ شکلی، بیشترین جوک های جنسیتی مربوط به جوک های کلامی است که جوکهای مربوط به زنان در هر سه کانال، تقریباً دو برابر جوک های مردان بوده است. برساخته های جنسیتی برای مردها در جوکها بیشتر با موضوع جنسی و برای زنان بیشتر با موضوع کلیشه های جنسیتی مانند: «احمق شمردن»، استفادۀ بیرویه از لوازم آرایش، تمایل به ازدواج، ناتوانی در رانندگی، الزام به انجام کارهای خانه و زودرنجی است که بهنوعی بازتعریف نقش اجتماعی زنان در شرایط اجتماعی فعلی است.
|