عنوان
|
نقش سبکهای دلبستگی، سبکهای عشق ورزی و ابرازگری هیجان در پیش بینی شادکامی معلمان متأهل |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
امیر قربانپور لفمجانی - فاطمه دهقان - فاطمه کریمی - سجاد رضایی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشنامه روانشناسی مثبت (مصوب وزارت علوم) سال 5 شماره 4 پیاپی 20 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
34-15 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
شادکامی دلبستگی تعهد سبک دلبستگی ایمن معلم سبکهای دلبستگی ابرازگری هیجانی سبک دلبستگی اجتنابی عشق ورزی سبک دلبستگی ناایمن سبکهای عشق ورزی سبک دلبستگی دوسوگرا معلمان متأهل رودسر (شهرستان)
|
چکیده
|
برای معلمان، حیاتی است که در محل کار احساس شادکامی کنند؛ زیرا عملکرد بهتری خواهند داشت. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش سبکهای دلبستگی، سبکهای عشقورزی و ابرازگری هیجان در پیشبینی شادکامی معلمان متأهل انجام شد. روش تحقیق حاضر توصیفی مقطعی و از نوع همبستگی بود. تعداد 260 نفر از معلمان شهرستان رودسر با روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای از میان 30 مدرسه بهطور تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای شادکامی آکسفورد، سبکهای دلبستگی بشارت، ابرازگری هیجان کینگ و ایمونز و سبکهای عشقورزی استرنبرگ پاسخ دادند. تحلیلهای همبستگی نشان دادند شادکامی با سبک دلبستگی ایمن، سبک عشقورزی صمیمت، شور و اشتیاق و تعهد و ابرازگری هیجان، رابطۀ مستقیم دارد و با سبک دلبستگی ناایمن و دوسوگرا رابطۀ معکوس دارد. نتایج آزمون t استیودنت نشان دادند میانگین گروه مردان در مقایسه با زنان از نظر شادکامی بهطور معنیداری بیشتر است. تحلیل رگرسیون در گروه مردان نشان داد سبک دلبستگی ایمن و سبک عشقورزی تعهد بهطورمثبت و معنیدار و سبکهای دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا بهطور منفی 40 درصد از واریانس نمرات شادکامی را پیشبینی میکند. در گروه زنان نیز مشخص شد سبک دلبستگی دوسوگرا بهطور معکوس و ابرازگری هیجان به شیوۀ مستقیم 52 درصد از نمرات شادکامی را پیشبینی میکند. در مجموع، سبکهای دلبستگی، عشقورزی متعهدانه (بهطور خاص در مردان) و ابرازگری هیجان (بهطور خاص در زنان) میتوانند با اثرگذاری بر نحوۀ تعاملات و ارتباطات، شادکامی جامعۀ معلمان را تبیین کنند.
|