• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه جامعه‌شناختی عوامل اجتماعی مؤثر بر احساس امنیت اجتماعی (مورد مطالعه: زنان 15 تا 64 ساله شهر ایلام)
تعداد صفحات 18
نویسنده علی صیدی - غلامرضا قاسم نژاد
مشخصات نشریه دوفصلنامه پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 1 پیاپی 14
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 216-199
زبان فارسی
کلید واژه امنیت اجتماعی  امنیت اجتماعی زنان  امنیت زنان  عوامل اجتماعی  ایلام  احساس امنیت  عوامل فرهنگی  زنان ایلام  مطالعه جامعه‌شناختی  زنان 15 تا 64 ساله  
چکیده زمینه و هدف: امروزه مقولۀ امنیّت اجتماعی به‌ عنوان یکی از مباحث اساسی در محافل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در کانون توجهات قرار گرفته است. سؤال اساسی پژوهش این است که کم و کیف مقولۀ احساس امنیّت در بین زنان 15 تا 64 ساله شهر ایلام چگونه است؟ و کدام عوامل اجتماعی بر میزان آن مؤثر است؟
روش: پژوهش حاضر به‌ صورت، پیمایشی و ابزار مورد استفاده «پرسش­نامۀ محقق‌ ساخته» است. جامعۀ آماری، زنان 15 تا 64 ساله شهر ایلام در سال 1397 که بر اساس سرشماری نفوس و مسکن، 58976 نفر می‌باشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 382 نفر تعیین شد و برای دسترسی به پاسخ‌گویان از شیوۀ «نمونه‌گیری تصادفی منظم» بهره گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج توصیفی نشان داد، احساس امنیّت اجتماعی پاسخ‌گویان در حد متوسطی است، این در حالی است که میزان دین‌داری در حد بالا و میزان اعتماد اجتماعی، عملکرد پلیس، موقعیت اجتماعی- اقتصادی، امنیّت محل سکونت و حمایت اجتماعی در حد متوسط می‌باشد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که بالا بودن میزان کمی برخی متغیرها از قبیل دین‌داری، اعتماد اجتماعی، عملکرد پلیس، موقعیت اجتماعی- اقتصادی و حمایت اجتماعی، در بالا بودن امنیّت اجتماعی پاسخ‌گویان می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد؛ بنابراین برای گسترش بیشتر امنیّت اجتماعی زنان، توجه به مؤلفه‌های قواعد اجتماعی مانند حمایت‌های اجتماعی همه‌جانبه از زنان، تقویت مبانی دینی و اعتقادی، حضور و دقّت عمل بیشتر از سوی دستگاه انتظامی و مهم‌تر از همه توسعۀ اعتماد زنان به اجتماع، می‌تواند بر احساس امنیّت کامل‌تر در زنان منجر شود.

کد مقاله 38513
تعداد بازدید 213

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397