عنوان
|
تحلیل میزان آشنایی و کاربرد واژگان گویش کرمانی در دو گروه سنی و جنسیتی از گویشوران بومی |
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
رحیمه روحپرور - علیاصغر رستمی ابوسعیدی - علی حاج باقری - محسن مددی |
مشخصات نشریه
|
زبانشناسی اجتماعی - دانشگاه پیام نور با همكاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات شماره 2 پیاپی 10 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1399 |
محدوده صفحات
|
83-71 |
کلید واژه
|
جنسیت تحصیلات مادر کرمان سن تحصیلات والدین زبانشناسی اجتماعی میزان تحصیلات سطح تحصیلات مادر گویشور زبان گویشهای ایرانی واژگان زبان گویش کرمانی گویشوران بومی میزان آشنایی میزان کاربرد
|
چکیده
|
گردآوری و حفظ گویش ها امری ضروری است که متأسفانه با بی توجهی و سهل انگاری، شاهد نابودی گویش ها در مناطق زیادی از ایران هستیم. پژوهش حاضر مطالعه ای در حوزۀ زبانشناسی اجتماعی است که در آن میزان «آشنایی» و «کاربرد» واژگان گویش کرمانی در دو گروه سنی و جنسیتی از گویشوران بومی شامل دانش آموزان 18 ساله و افراد 40 تا 50 ساله بررسی شده است. این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی و پرسشنامه ای است که با روش خوداظهاری پر شده اند. داده های پرسشنامه، 50 واژه از کلمات موجود در گویش کرمانی هستند. در این تحقیق تأثیر مؤلفه هایی همچون سن، جنسیت و میزان تحصیلات والدین در میزان «آشنایی» و «کاربرد» واژگان گویش کرمانی بررسی شده اند. پس از تجزیه و تحلیل داده ها مشاهده شد که تفاوت معنی داری در میزان «آشنایی» و «کاربرد» واژگان بین دانش آموزان 18 ساله و افراد 40 تا 50 ساله وجود دارد؛ از سوی دیگر، جنسیت بر میزان «آشنایی» با واژگان در دانش آموزان 18 ساله تأثیر نداشت؛ اما بر «کاربرد» واژگان در بین آنها اثر معنادار داشت. در افراد 40 تا 50 ساله جنسیت بر «آشنایی» و «کاربرد» واژگان اثر نداشت. رابطۀ بین تحصیلات والدین و «آشنایی» با واژگان معنادار بود؛ اما تنها میزان تحصیلات مادران بر «کاربرد» واژگان گویشی توسط جوانان تأثیر معنادار داشت.
|