عنوان | ارزشیابی محتوای آموزش پیش از ازدواج سازمان بهزیستی کشور: دیدگاه متخصصان ازدواج و مدرسان |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه تحقیقات نظام سلامت حکیم (مصوب وزارت بهداشت) شماره 4 پیاپی 87 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 318-308 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سازمان بهزیستی محتوای آموزش پیش از ازدواج آموزش پيش از ازدواج برنامههای آموزشی دیدگاه متخصصین دورههای قبل از ازدواج ارزشیابی محتوا اصول انتخاب محتوا انتخاب محتوا |
چکیده |
مقدمه: انتخاب محتوا در عین حال که یکی از مشکلات مهم تدوین برنامه آموزشی است، یک راهحل برای رفع مشکلات و چالشهای برنامه آموزشی محسوب میشود. هدف از پژوهش حاضر، ارزشیابی محتوای برنامهی آموزش پیش از ازدواج سازمان بهزیستی به منظور بازبینی و بهروزرسانی آن است. روش کار: مطالعهی کاربردی، توصیف پیمایشی و آمیختهی حاضر، روی تعداد 25 متخصص ازدواج و 22 مدرس کشوری برنامه انجام گرفت. شرکتکنندگان به روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس محققساخته مبتنی بر اصول انتخاب محتوا با 31 آیتم و طیف نمرهگذاری چهاردرجهای و چهار پرسش باز پاسخ بود. شاخص روایی محتوا برای تکتک و مجموع آیتمها، بالای 79/0 بود. یافتهها: بر اساس نمرات معیار اصلاح، اصول اعتبار و علاقه، سودمندی، قابلیت یادگیری و امکانپذیری و اهمیت و در نهایت ساختار دانش به ترتیب دارای اولویت 2، 3، 4 و 5 برای اصلاحات محتوا بودند. همچنین، ضریب توافق گروه متخصصان و مدرسان در مورد مطلوبیت برنامه 68/0 بود. در بخش کیفی، در پی کدگذاری انتخابی پرسشهای بازپاسخ، تعداد 9، 11، 10 و 8 کد بهترتیب برای پرسشهای بازپاسخ مربوط به حذف مطالب، حفظ مطالب، اضافهکردن مطلب و پیشنهاد منبع علمی بود. نتیجهگیری: نتایج نشان داد برای ارتقا و بهبود کیفیت محتوا بهتر است اصلاحات با تمرکز بر روزآمدی و اعتبار علمی مطالب، تناسب محتوا با شرایط و ویژگیهای گروه هدف برنامه، تناسب با فضای حاکم بر جامعه و نیز روش تدریس مطالب صورت گیرد. همچنین، با توجه به نمره ضریب توافق میتوان گفت محتوای موجود از نظر اهمیت در بالاترین سطح و از نظر علاقه در پایینترین سطح از مطلوبیت ارزشیابی شد. |
کد مقاله | 38483 |
تعداد بازدید | 228 |
|