• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و طرحواره درمانی بر تنظیم هیجان در زنان دارای تعارض زناشویی
تعداد صفحات 8
نویسنده مالک علیرضایی - قربان فتحی اقدم - محمد قمری - سعیده بزازیان
مشخصات نشریه فصلنامه طب انتظامي شماره 3
تاریخ انتشار تابستان - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 172-165
زبان فارسی
کلید واژه تنظیم هیجانی  واقعیت درمانی  طرح‌واره درمانی  واقعیت درمانی گروهی  تعارض زناشویی  مشکلات تنظیم هیجانی  ورامین  زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره  مداخلات درمانی  طرحواره درمانی گروهی  اثربخشی واقعیت درمانی  
چکیده اهداف: دشواری در تنظیم هیجان یکی از عوامل مهم در ایجاد تعارض زناشویی است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و طرح‌واره درمانی بر تنظیم هیجان در زنان دارای تعارض زناشویی انجام شد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش نیمه‌ آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با پیگیری یک‌ماهه در میان تمام زنان دارای تعارض زناشویی که در زمستان ۱۳۹۷ به شورای حل اختلاف و مراکز مشاوره شهرستان ورامین مراجعه کردند، انجام شد. از میان تمامی مراجعان زن در بازه زمانی مورد نظر، ۱۲۰ نفر انتخاب شدند. از میان شرکت‌کنندگان، ۴۵ نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به‌ صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل ۱۵نفره قرار گرفتند. سپس پرسش‌نامه تنظیم هیجان Gratz و Roemer اجرا شد. اعضای گروه آزمایش اول و دوم به ترتیب دو ماه واقعیت‌ درمانی و طرح‌واره‌درمانی را به صورت گروهی دریافت کردند. بر گروه کنترل هیچ ‌نوع مداخله‌ای انجام نشد. بعد از اتمام دوره مداخلات درمانی، پس‌آزمون و پیگیری یک ماهه انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم‌افزار SPSS ۲۴ انجام شد.
یافته‌ها: میانگین تنظیم هیجان گروه واقعیت‌درمانی در پیش‌آزمون ۰۵/۲ ± ۰۷/۱۲۶، گروه طرح‌واره‌درمانی ۸۴/۴ ± ۹۳/۱۲۷ و گروه کنترل ۵۶/۳ ± ۱۳/۱۲۸ بود. شاخص تنظیم هیجان زنان دارای تعارض زناشویی در گروه واقعیت‌ درمانی (۸۶/۴ ± ۴۷/۹۱) و طرح‌واره‌ درمانی (۴۳/۱۲ ± ۴۷/۹۰) در مقایسه با گروه کنترل (۹۳/۲ ± ۷۳/۱۲۶)، در پس‌آزمون کاهش معنادار داشت (۰۰۱/۰ = p). در مرحله پیگیری، اثر واقعیت‌درمانی و طرح‌واره‌درمانی بر تنظیم هیجان ماندگار بود (۰۵/۰ > p). تأثیر واقعیت‌درمانی و طرح‌واره‌درمانی بر تنظیم هیجان در مراحل پس‌آزمون و پیگیری یکسان بود (۰۵/۰ > p).
نتیجه‌گیری: رویکردهای واقعیت‌درمانی و طرح‌واره‌درمانی بر تنظیم هیجان زنان دارای تعارض زناشویی اثربخش است.

کد مقاله 38482
تعداد بازدید 206

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397