• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش مؤلفه‌های شناختی رفتاری بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، تاب‌آوری و خودکنترلی زنان مطلقه
تعداد صفحات 9
نویسنده حسینعلی قربانی امیر - امید مرادی - مختار عارفی - حمزه احمدیان
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 2
تاریخ انتشار بهار - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 174-166
زبان فارسی
کلید واژه بابل (شهرستان)  زنان مطلقه  خودکنترلی  تنظیم شناختی هیجان  طلاق  سبک‌های شناختی تنظیم هیجان  رویکرد شناختی رفتاری  تاب‌آوری  زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره  تاب‌آوری زنان  
چکیده زمینه و هدف: طلاق از استرس زاترین فقدان ها می باشد و موجب آشفتگی های هیجانی و مشکلات رفتاری در افراد می شود، در این میان آسیب پذیری زنان از پیامدهای طلاق بیشتر از مردان است. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مؤلفه های شناختی رفتاری بر روی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، تاب آوری و خودکنترلی زنان مطلقه بوده است.
روش و مواد: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود که با روش نمونه گیری در دسترس، از بین کلیه زنان مطلقه مراجعه کننده به مرکز مشاوره دادگستری شهرستان بابل نیمه دوم سال 1396 و نیمه اول سال 1397، تعداد 60 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه راهبردهای شناختی هیجان، مقیاس تاب­ آوری و پرسشنامه خودکنترلی بود. برای اجرا، در ابتدا، از هر گروه پیش آزمون گرفته شد. سپس آموزش شناختی رفتاری طی 12 جلسه 90 دقیقه­ ای، روی گروه آزمایش صورت گرفت. و بعد از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. تحلیل داده ­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری و نرم ­افزار SPSS-22 صورت گرفت.
یافته ها: مطالعه نشان داد که ميانگين (انحراف معیار) سن گروه آزمايش (4/5) 7/34 و گروه گواه (7/6) 1/35 سال بود. میانگین (انحراف معیار) تنظیم شناختی هیجان مثبت در پیش ­آزمون گروه آزمایش از (5/10) 4/52 به (7/13) 2/60 در پس ­آزمون افزایش یافت (001/0 > P). میانگین (انحراف معیار) تنظیم شناختی هیجان منفی در پیش ­آزمون گروه آزمایش از (3/9) 5/59 به (4) 2/48 در پس­ آزمون کاهش یافت (001/0 > P). میانگین (انحراف معیار) تاب­ آوری در پیش­ آزمون گروه آزمایش از (7/7) 6/43 به (5/9) 6/55 در پس­ آزمون افزایش یافت (001/0 > P). میانگین (انحراف معیار) خودکنترلی در پیش­ آزمون گروه آزمایش از (4/6) 8/35 به (5/8) 2/46 در پس­ آزمون افزایش یافت (001/0 > P). میانگین تنظیم شناختی هیجان مثبت، تنظیم شناختی هیجان منفی، تاب­ آوری و خودکنترلی در پیش آزمون و پس آزمون گروه گواه تفاوت آماری معناداری با یکدیگر نداشتند.
نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که آموزش شناختی رفتاری منجر به افزایش تنظیم شناختی مثبت، تاب­ آوری، خودکنترلی و کاهش تنظیم شناختی منفی در زنان مطلقه شد.

کد مقاله 38475
تعداد بازدید 293

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397