عنوان | اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تعامل مادر کودک مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه بیش فعالی |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 62 شماره 4.1 |
تاریخ انتشار | آذر و دی - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 436-427 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اختلال بیش فعالی کم توجهی رابطه والد فرزند رابطه مادر کودک درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه مرند (شهرستان) درمان تعامل والد کودک |
چکیده |
مقدمه: تعامل مادر-کودک به عنوان یکی از مهمترین ارتباط های کودکان در زندگی، اهمیت زیادی دارد. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تعامل مادر-کودک مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بود. روش کار: در این پژوهش از روش نیمهآزمایشی و طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی شهرستان مرند تشکیل دادند. از این جامعه، 40 نفر بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و بصورت تصادفی در دو گروه (20 تایی) آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. پرسشنامه تعامل مادر-کودک رابرت (1961) در سه مرحله پژوهش اجرا گردید، برای گروه آزمایش هشت جلسه آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد اجرا شد. یافته های پژوهش در نهایت با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 و آزمون اندازه گیری مکرر تحلیل شدند. نتایج: نتایج حاصل از اندازه گیری مکرر و آزمون های تعقیبی نشان داد آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود سبک تعامل پذیرش، تعدیل سبک تعامل بیشحمایتگری، سبک تعامل سهلگیری و سبک تعامل طرد مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی اثربخش بوده و اثر برنامه آموزشی در طول زمان پایدار بوده است ( 001/0 p ≤ ). نتیجه گیری: آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تعامل مادر-کودک مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی تاثیر دارد؛ لذا مشاوران و روانشناسان می توانند از این رویکرد برای بهبود تعامل مادر-کودک، بهره ببرند. |
کد مقاله | 38468 |
تعداد بازدید | 218 |
|