• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تعامل مادر کودک مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه بیش فعالی
تعداد صفحات 10
نویسنده برات فراقی دستجرد - پرویز شریفی درآمدی - نورعلی فرخی
مشخصات نشریه دوماهنامه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 62 شماره 4.1
تاریخ انتشار آذر و دی - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 436-427
زبان فارسی
کلید واژه اختلال بیش‌ فعالی کم توجهی  رابطه والد فرزند  رابطه مادر کودک  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه  مرند (شهرستان)  درمان تعامل والد کودک  
چکیده مقدمه: تعامل مادر-کودک به عنوان یکی از مهمترین ارتباط­ های کودکان در زندگی، اهمیت زیادی دارد. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تعامل مادر-کودک مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بود.
روش کار: در این پژوهش از روش نیمه‌آزمایشی و طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش­ فعالی شهرستان مرند تشکیل دادند. از این جامعه، 40 نفر بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و بصورت تصادفی در دو گروه (20 تایی) آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. پرسشنامه­ تعامل مادر-کودک رابرت (1961) در سه مرحله پژوهش اجرا گردید، برای گروه آزمایش هشت جلسه آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد اجرا شد. یافته ­های پژوهش در نهایت با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 23 و آزمون اندازه ­گیری مکرر تحلیل شدند.
نتایج: نتایج حاصل از اندازه گیری مکرر و آزمون های تعقیبی نشان داد آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود سبک‌ تعامل پذیرش، تعدیل سبک‌ تعامل بیش‌حمایت‌گری، سبک‌ تعامل سهل‌گیری و سبک‌ تعامل طرد مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی اثربخش بوده و اثر برنامه آموزشی در طول زمان پایدار بوده است ( 001/0 p ≤ ).
نتیجه گیری: آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تعامل مادر-کودک مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی تاثیر دارد؛ لذا مشاوران و روانشناسان می­ توانند از این رویکرد برای بهبود تعامل مادر-کودک، بهره ببرند.

کد مقاله 38468
تعداد بازدید 218

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397