عنوان | شکاف کیفیت برنامه آموزشی مشاوره پیش از ازدواج استان البرز سال 97 |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 19 شماره 3 |
تاریخ انتشار | خرداد و تیر - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 309-299 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مراکز مشاوره کلاسهای آموزشی کیفیت آموزش پیش از ازدواج البرز (استان) شکاف کیفیت مشاوره پیش از ازدواج آموزش پيش از ازدواج برنامههای آموزشی خدمات آموزشی کیفیت خدمات زوجین داوطلب ازدواج دیدگاه مراجعین به مراکز مشاوره کلاسهای قبل از ازدواج |
چکیده |
مقدمه: درک صحیح مدیریت از انتظارات مشتری برای دستیابی به خدماتی با کیفیت بهتر لازم است. هدف مطالعه بررسی کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده توسط مراکز مشاوره پیش از ازدواج، از دیدگاه داوطلبان ازدواج بود. مواد و روش کار: در این مطالعه مقطعی، 679 نفر داوطلبان ازدواج مراجعه کننده به مراکز مشاوره پیش از ازدواج استان البرز در تابستان 1397 به روش تصادفی در مطالعه شرکت کردند. انتظارات و ادراکات آنان درباره خدمات آموزشی مراکز مشاوره با پرسشنامه سروکوال در پنج بعد تضمین، همدلی، پاسخگویی، اطمینان و ملموس قبل و بعد برگزاری کلاس ها سنجیده شد. از آزمون های ویلکاکسون، تی، تحلیل واریانس و همبستگی برای تجزیه تحلیل استفاده شد. یافته ها: بین کیفیت آموزش مورد انتظار و آموزش ارائه شده شکاف کیفیت منفی وجود داشت. در چهار بعد از پنج بعد کیفیت خدمت شکاف کیفیت منفی وجود داشت. بیشترین اختلاف منفی مربوط به بعد همدلی و کمترین اختلاف کیفیت منفی مربوط به بعد اطمینان بود. تفاوت مشاهده شده در سه بعد همدلی، ملموس و تضمین معنادار بود. شکاف کیفیت با سن و تحصیلات زوجین داوطلبان ازدواج ارتباط داشت. نتیجه گیری: به سیاستگذاران توصیه می شود برای ارتقای کیفیت کلاس های آموزشی مشاوره پیش از ازدواج به ویژه در ابعاد همدلی، تضمین و ملموس برنامه ریزی و مداخله کنند و از این طریق گام موثری در جهت کاهش طلاق و افزایش رضایتمندی از ازدواج در استان البرز برداشته شود. |
کد مقاله | 38456 |
تعداد بازدید | 230 |
|