عنوان | تحلیل مسیر فراغت خانواده به رشد اجتماعی با واسطه گری کیفیت ارتباط والد نوجوان و کیفیت ارتباط با همسالان |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای روانشناسی اجتماعی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 37 |
تاریخ انتشار | بهار - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 44-29 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | کیفیت ارتباط رشد اجتماعی رابطه والد فرزند فراغت خانواده دانشآموزان دبیرستانی زابل (شهرستان) دانشآموزان دوم دبیرستان دانشآموزان پسر دبیرستانی نوجوانان دبیرستانی تحلیل مسیر دانشآموزان نوجوان دانشآموزان پسر پسران نوجوان روابط با همسالان |
چکیده |
مقدمه: رشد اجتماعی میتواند، نقش بسیار با اهمیتی در کیفیت زندگی حال و آینده داشته باشد و دانش آموزان میتوانند با موفقیت در رشد اجتماعی بر احساسات منفی و مثبت خود کنترل داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای ارتباط والد فرزندی و ارتباط با همسالان در رابطه بین فراغت خانواده با رشد اجتماعی دانش آموزان در مقطع متوسطه دوم سال تحصیلی 98-1397 انجام گرفت. روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان پسر شهر زابل به تعداد 300 نفر به صورت تصادفی و با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه فراغت خانواده (زبریسکی، 2000)، رشد اجتماعی (الیس وایتزمن، 1990 )، ارتباط والد-فرزندی (بارنس و اولسن، 1982) و ارتباط با همسالان (هادسون، 1997) بود. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین فراغت خانواده با ارتباط با همسالان ( 001/0 P > ؛ 2/0 = β )؛ فراغت خانواده با ارتباط والد فرزندی ( 001/0 P > ؛ 24/0 = β )؛ ارتباط با همسالان با رشد اجتماعی ( 001/0 P > ؛ 32/0 = β )؛ ارتباط والد-فرزند با رشد اجتماعی ( 001/0 P > ؛ 33/0 = β ) رابطه معنادار وجود دارد. همچنین متغیرهای ارتباط والد-فرزندی و ارتباط با همسالان توانستند، نقش واسطهای در رابطه بین فراغت خانواده و رشد اجتماعی ایفا کنند ( 002/0 P > ؛ 17/0 β = ). نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که شرکت دسته جمعی و فعالانه اعضای خانوده در فعالیتهای فراغتی و تفریحی میتواند از طریق ارتقاء کیفیت ارتباط با همسالان و ارتباط با والدین باعث رشد اجتماعی بالاتر در دانشآموزان شود. |
کد مقاله | 38443 |
تعداد بازدید | 210 |
|