• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رويکردهاي فمينيستي به رسانه ها
تعداد صفحات 42
نویسنده لیزبت ون زونن
مترجم محمدرضا حسن‌زاده  - حسن رئیس زاده
مشخصات نشریه  رسانه - معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1383
زبان فارسی
کلید واژه جنبش‌های فمینیستی  فمینیسم و رسانه  نگرش فمینیستی  
موضوع پورنوگرافي / هرزه‌نگاري     زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات     فمينيسم، مفاهيم، موضوعات و دانش‌ها    
چکیده رسانه ها هميشه در كانون نقد فمينيستي قرار داشته اند. در كتابي كه محرك احياي جنبش زنان آمريكايي در سال هاي مياني دهه 1960قلمداد مي شود, رسانه ها و بخصوص مجلات زنان به سبب سهمي كه در «رمز و راز زنانه» ادا كردند, به باد ملامت و شماتت گرفته شدند. گرمن گرير(1971) در يك اثر فمينيستي كلاسيك به نام «زن اخته» خشم خود را بر سر داستان هاي عاشقانه فرو مي ريزد. آلبرتو ملوچي, جنبش هاي اجتماعي جديد را با عنوان «رسانه هاي جديد» توصيف مي كند. تعدادي از نويسندگان از جمله ون زونن نويسنده مقاله مورد بحث (رويكردهاي فمينيستي به رسانه ها) از سنخ شناسي هاي انديشه هاي فمينيستي استفاده كرده اند.\r\n\r\nبراي آشنايي بيشتر با اين سنخ شناسي, ابتدا گفتمان هاي ليبرال, راديكال و سوسياليستي را كه به رغم تفاوت هاي بسيار در [نقد] الگوي كنترل اجتماعي ارتباطات مشترك اند و استنباطي مشابه از جنسيت به عنوان مقوله دو انگاري متضاد با معنايي فراگير و ثابت به لحاظ تاريخي دارند بحث شده است.\r\n\r\nنويسنده در ادامه به بررسي مفاهيم جنسيت و ارتباطات پرداخته, به اعتقاد نويسنده در الگوهاي انتقالي فمينيستي ارتباطات, مخاطبان در تفسير متون رسانه اي حق انتخاب زيادي ندارند. آنان يا بايد بپذيرند كه متون واقعيت دارند كه در اين صورت بطور موفقيت آميز جامعه پذير مي شوند (فمينيسم ليبرال) , شست و شوي مغزي داده مي شوند (به وسيله مرد سالاري) يا وسوسه مي شوند كه آنچه مي بينند يا مي خوانند عقل سليم است (فمينيسم سوسياليستي) يا اينكه متوجه حمله هاي رسانه مي شوند و باز نمايي جنسگرا, مردسالار و سرمايه دارانه را رد مي كنند.\r\n\r\nنويسنده سپس به مضامين فمينيستي در مطالعات ارتباطي اشاره داشته كه عبارتند از: كليشه ها و جامعه پذيري, هرزه نگاري (پورنوگرافي) و ايدئولوژي. نويسنده همچنين مسأله فمينيسم و رابطه آن با مطالعات فرهنگي را بحث كرده و در پايان به بررسي مجدد سياست فمينيستي رسانه اي پرداخته, نويسنده معتقد است مفاهيم جنسيت بعنوان يك ساخت اجتماعي و فرهنگ بعنوان يك معناي مذاكره شده, مطالعات فمينيستي رسانه اي را از بسياري از تنش هاي الگوهاي انتقالي ارتباطات آزاد مي كند.

کد مقاله 3817
تعداد بازدید 1311

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397