عنوان | تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی ایران بر مبنای نقشهای جنسیتی با تأکید بر مشاغل |
تعداد صفحات | 29 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی - موسسه آموزش عالی سبز شماره 2 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 93-65 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت نقشهای جنسیتی مشاغل ایران کتابهای درسی نقش شغلی کتابهای درسی دوره ابتدایی کتابهای درسی ایران محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی تحلیل محتوا دوره ابتدایی مشاغل جنسیتی |
چکیده |
کتابهای درسی در کنار آموزش فراگیران، آنها را برای پذیرش نقش های متناسب با ویژگی های جنسیتی شان آماده می کنند. پژوهش حاضر به بررسی میزان توجه نقش های جنسیتی با تأکید بر نقش های شغلی در کتاب های درسی ابتدایی پرداخته است. روش مورد استفاده در تحلیل محتوای پژوهش حاضر، آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز متن، پرسشها، تمرینها و تصاویر می باشد که در مجموع 3725 صفحه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری، کلیه کتابها شامل 35 جلد با نه عنوان های فارسی (خوانداری)، فارسی (نوشتاری)، علوم، هدیه های آسمانی، آموزش قرآن، ریاضی، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش، کار و فن آوری بوده و نمونه آماری این پژوهش، هشت عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی(بنویسیم)، علوم، هدیه های آسمانی، قرآن، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش، کار و فن آوری را شامل می شود. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان میدهدکه در کتابهای درسی؛ نقش های شغلی خارج از منزل و درآمد زا برای مردان و نقش شغلی داخل منزل برای زنان آورده شده است. |
کد مقاله | 38387 |
تعداد بازدید | 198 |
|