عنوان | تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر خود نظم بخشی هیجانی و تابآوری روانشناختی کودکان بدسرپرست |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روانشناختی کودک سابق) شماره 1 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار | بهار - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 117-106 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | کودکان دبستانی خود نظم بخشی ذهن آگاهی بدسرپرست تابآوری تابآوری روانشناختی آموزش ذهن آگاهی کودکان تهرانی تابآوری کودکان خود نظم بخشی هیجانی ذهن آگاهی کودک محور کودک بدسرپرست |
چکیده |
زمینه و هدف: کودکان بدسرپرست بیش از سایر همسالان در معرض خطر رفتارهای غیرانطباقی قرار دارند که در نتیجه به کارگیری درمانهای روانشناختی برای آنها بسیار ضروری است؛ بنابراین هدف این پژوهش بررسی تأثیر ذهن آگاهی کودک محور بر خودنظم بخشی هیجانی و تاب آوری روان شناختی کودکان بدسرپرست بود. روش: روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کودکان بدسرپرست 9 تا 13 ساله دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند که تعداد 40 نفر از آنها به شیوه نمونه گیری هدفمند، انتخاب شده به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. سپس مداخله ذهنآگاهی کودک محور در طی سه ماه در 10 جلسه 60 دقیقهای به گروه آزمایش ارائه شد و گروه گواه، این مداخله را دریافت نکرد. همچنین از پرسشنامههای خودنظم بخشی هیجانی (گروس و جان، 2003) و تاب آوری کودکان و نوجوانان (انگار و لیبنبرگ، 2009) برای جمع آوری داده ها استفاده شد. تحلیل دادههای به دست آمده با شیوه تحلیل کواریانس و با نرمافزار آماری SPSS23 انجام شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که ذهن آگاهی کودک محور بر خودنظم بخشی هیجانی (0/001 > P؛ 94/65 = F) و تابآوری روان شناختی (0/001 > P ؛ 74/22 = F) کودکان بدسرپرست، تأثیر مثبت معنادار داشته است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که ذهنآگاهی کودک محور باعث احساس بدون قضاوت و فراتر از آگاهی در کودکان شده است و در نتیجه تغییرات مثبتی را در افراد نمونه، منجر شده است. |
کد مقاله | 38375 |
تعداد بازدید | 241 |
|