• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر خود نظم بخشی هیجانی و تاب‌آوری روان‌شناختی کودکان بدسرپرست
تعداد صفحات 12
نویسنده علی‌اکبر نهنگ - فهیمه موسوی نجفی - رویا محمدی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 1 پیاپی 22
تاریخ انتشار بهار - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 117-106
زبان فارسی
کلید واژه کودکان دبستانی  خود‌ نظم بخشی  ذهن آگاهی  بدسرپرست  تاب‌آوری  تاب‌آوری روان‌شناختی  آموزش ذهن آگاهی  کودکان تهرانی  تاب‌آوری کودکان  خود نظم بخشی هیجانی  ذهن آگاهی کودک محور  کودک بدسرپرست  
چکیده زمینه و هدف: کودکان بدسرپرست بیش از سایر همسالان در معرض خطر رفتارهای غیرانطباقی قرار دارند که در نتیجه به ­کارگیری درمان‌های روان‌شناختی برای آنها بسیار ضروری است؛ بنابراین هدف این­ پژوهش بررسی تأثیر ذهن­ آگاهی کودک ­محور بر خودنظم ­بخشی هیجانی و تاب­ آوری روان­ شناختی کودکان بدسرپرست بود.
روش: روش پژوهش حاضر، نیمه ­آزمایشی با طرح پیش­ آزمون پس­ آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کودکان بدسرپرست 9 تا 13 ساله دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند که تعداد 40 نفر از آنها به شیوه نمونه ­گیری هدفمند، انتخاب شده به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. سپس مداخله ذهن‌آگاهی کودک ­محور در طی سه ماه در 10 جلسه 60 دقیقه‌ای به گروه آزمایش ارائه شد و گروه گواه، این مداخله را دریافت نکرد. همچنین از پرسشنامه‌های خودنظم ­بخشی هیجانی (گروس و جان، 2003) و تاب­ آوری کودکان و نوجوانان (انگار و لیبنبرگ، 2009) برای جمع ­آوری داده­ ها استفاده شد. تحلیل داده‌های به دست آمده با شیوه تحلیل کواریانس و با نرم‌افزار آماری SPSS23 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد که ذهن­ آگاهی کودک­ محور بر خودنظم­ بخشی هیجانی (0/001 > P؛ 94/65 = F) و تاب‌آوری روان­ شناختی (0/001 > P ؛ 74/22 = F) کودکان بدسرپرست، تأثیر مثبت معنادار داشته است.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان چنین نتیجه گرفت که ذهن‌آگاهی کودک­ محور باعث احساس بدون قضاوت و فراتر از آگاهی در کودکان شده است و در نتیجه تغییرات مثبتی را در افراد نمونه، منجر شده است.

کد مقاله 38375
تعداد بازدید 241

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397