عنوان | نقش ابعاد مشارکت والدین در انگیزش تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش شماره 1 پیاپی 46 |
تاریخ انتشار | بهار - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 126-103 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بابل (شهرستان) انگیزش تحصیلی مشارکت والدین دانشآموزان دوره ابتدایی مشارکت والدین در مدرسه دانشآموزان پایه ششم |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد مشارکت والدین در انگیزش تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر بابل بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل والدین و دانشآموزان پایۀ ششم ابتدایی شهر بابل در سال تحصیلی 97-1396 بوده است. نمونه آماری 273 نفر از دانشآموزان و والدینشان است که بر اساس نمودارهای مایلز و شولین و به شیوه تصادفی خوشهای یک مرحلهای انتخاب شده اند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه مشارکت والدین گرور (2015) و انگیزش تحصیلی گوای و همکاران (2005) استفاده شده است. نتایج نشان داده که دو بعد مشارکت در خانه و مشارکت در مدرسه با انگیزش درونی در درس خواندن، نوشتن و ریاضیات رابطه مثبت دارد، اما بعد ارتباط خانه و مدرسه ارتباطی معنادار با انگیزش درونی ندارد. مشارکت در خانه رابطۀ منفی با تنظیم بیرونی در درس نوشتن دارد. هر سه بعد مشارکت والدین با تنظیم مشخص شده در دو درس خواندن و نوشتن رابطه مثبت دارند، اما در درس ریاضی این رابطه مشاهده نشده است. نتایج مدل نشان داد مشارکت والدین بر انگیزش درونی و تنظیم مشخص شده تأثیر مثبت دارد. بر اساس تحلیل رگرسیون هیچ یک از ابعاد مشارکت والدین در پیشبینی تنظیم بیرونی نقش ندارد، اما مشارکت در خانه قدرت پیشبینی انگیزش درونی و تنظیم مشخص شده را دارد. با توجه به تأثیر مثبت مشارکت والدین بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان، تقویت مشارکت والدین میتواند به بهبود یادگیری دانشآموزان کمک کند. |
کد مقاله | 38350 |
تعداد بازدید | 242 |
|