عنوان
|
بررسی عوامل جامعهشناختی مؤثر بر طلاق عاطفی در بین خانوادههای کرمانی (مطالعه موردی مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره در شهر کرمان نیمسال دوم 96-95) |
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
مرتضی ذره پور - زهرا بنی فاطمه شهربابکی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن و مطالعات خانواده - مصوب دانشگاه آزاد سال 12 پیاپی 44 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
29-7 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
وضعیت شغلی عوامل جامعهشناختی روابط زوجین اختلالات روانی علل طلاق دینداری زوجین کرمان طلاق عاطفی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره کارکردگرایی نظم در خانواده مثلث عشق مثلث عشق استنبرگ اختلالات عاطفی نظریه نظم خرد در خانواده
|
چکیده
|
پژوهش حاضر به بررسی طلاق عاطفی و عوامل جامعه شناختی مؤثر در آن، در شهر کرمان پرداخته است. روش تحقیق مطالعه میدانی می باشد به این معنا که محقق به طور عملی در میدان تحقیق حاضر می شود و اقدام به جمع آوری اطلاعات می کند و تکنیک گردآوری داده ها، تکنیک پیمایشی بوده که با ابزار اصلی، پرسشنامه که؛ از نوع محقق ساخته بوده، گردآوری شدند و از ابزار مکمل مصاحبه نیز استفاده شده که؛ جهت مصاحبه با صاحب نظران و تایید روایی پرسشنامه بوده است. جامعه آماری (N) بطور خاص، شامل زوجینی می شود که با یکدیگر دچار اختلالات عاطفی و روانی شده و به منظور طلاق نزد مشاور و نهادهای مشاوره مراجعه کرده اند که؛ تعداد دقیق آنها در طول سال 1395 نامشخص بوده، از این رو تعداد 200 پرسشنامه طی سال 1395 به زوجینی که به مراکز مشاوره مراجعه کرده اند، اختصاص یافت. در این تحقیق تلاش شد از روش تصادفی خوشه ای به صورت چند مرحله ای استفاده شود به صورتی که ابتدا شهر کرمان به عنوان خوشه ی اصلی انتخاب شد. سپس در هر منطقه شهری یعنی هر زیر خوشه، یک مرکز مشاوره طلاق انتخاب شد و پرسشنامه ها بین آنها توزیع گردید. چارچوب نظری این پژوهش، تلفیقی از نظریه کارکردگرایی پارسونز و نظم خرد چلبی و مثلث عشق استنبرگ بوده است. فرض نظری، عوامل برونی و درونی بر استحکام و پیوند عاطفی خانوده تاثیرگذار بوده که؛ زمینه ساز طلاق عاطفی است. یافته های تحقیق نشان می دهد که متغیرهای وضعیت شغلی، نظم درون خانواده (توزیع قدرت و سرمایه اجتماعی) و دینداری زوجین، نحوه رابطه زوجین (عشق زوجین، تعهدزوجین و صمیمیت زوجین) بیشترین رابطه معنادار با میزان طلاق عاطفی را دارند.
|