عنوان | معادله تشخیصی دانشآموزان موفق و ناموفق بر اساس مؤلفههای فردی (عزت نفس، درگیری مدرسهای و جنسیت) |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روشها و مدلهای روانشناختی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 10 پیاپی 37 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 176-159 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | افت تحصیلی دانشآموزان دختر موفقیت تحصیلی شیراز عوامل فردی عملکرد تحصیلی عزت نفس دانشآموزان موفق و ناموفق عزت نفس دانشآموزان دانشآموزان پسر عدم موفقیت تحصیلی دانشآموزان پایه دهم دانشآموزان متوسطه اول درگیری مدرسهای |
چکیده |
این پژوهش با هدف تبیین معادله تشخیصی دانشآموزان موفق و ناموفق بر اساس مولفههای فردی (عزت نفس، در گیری مدرسه ای و جنسیت) در دانشآموزان پایه دهم متوسطه اول شهر شیراز انجام گرفت. نوع مطالعه مقطعی توصیفی- تحلیلی و کاربردی است. جامعه آماری دانشآموزان پایه دهم متوسطه اول شهر شیراز می باشد که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. حجم نمونه شامل 400 (200 نفر دختر و نفر 200 پسر) میباشد به منظور سنجش میزان درگیری مدرسهای از پرسشنامه درگیری مدرسه ای مرکز ملی دنور آمریکا (2006 ) و به منظور سنجش عزت نفس دانشآموزان از مقیاس عزت نفس کوپراسمیت (1967) استفاده شد برای دستیابی به تفاوت های گروهی و مهمتر از آن، برای پیش بینی عضویت گروهی و دستیابی به معادله ممیز، روش آماری تحلیل ممیز به کار رفت این تحلیل با روش همزمان صورت گرفت. نتایج تحلیل داده ها نشان داد متغیرهای عزت نفس، درگیری مدرسه ای، قدرت تفکیک دانشآموزان موفق و مقایسه با دانشآموزان ناموفق را دارد به عبارت دیگر، همبستگی میان متغیرهای مذکور با احتمال وجود موفقیت تحصیلی مثبت به دست آمد. |
کد مقاله | 38326 |
تعداد بازدید | 232 |
|