عنوان
|
بررسی رابطه بین سواد رسانهای والدین و جایگاه اجتماعی اقتصادی خانواده با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه |
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
شیرین سلیمانی - بدیع الزمان مکی آل آقا - علاءالدین اعتماد اهری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی اجتماعی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 13 پیاپی 54 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1399 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
75-63 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر پیشرفت تحصیلی جایگاه اجتماعی تهران دانشآموزان دختر دبیرستانی انگیزش پیشرفت تحصیلی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر دانشآموزان دبیرستانی انگیزش پیشرفت دانشآموزان دوم دبیرستان سواد رسانهای سواد رسانهای والدین جایگاه اقتصادی جایگاه اجتماعی خانواده جایگاه اقتصادی خانواده
|
چکیده
|
این تحقیق، با هدف بررسی رابطه بین سواد رسانه ای و جایگاه اجتماعی اقتصادی والدین با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران انجام شد. تحقیق، از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات توصیفی، همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 50707 نفر تشکیل دادند که از بین آن ها با استفاده جدول مورگان و با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 380 نفر نمونه انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری در این پژوهش شامل پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی (1987)، پرسشنامه سواد رسانه ای (کانسیداین، 2008) و پرسشنامه جایگاه اجتماعی- اقتصادی (SES) بوده، که بعد از جمع آوری داده ها، تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS ،AMOS و LISREL انجام شد. برای بررسی ساختار عاملی پرسشنامه ها از تحلیل عاملی تاییدی و برای بررسی سوالات پژوهش و روابط بین متغیر های سواد رسانه ای و جایگاه اجتماعی اقتصادی با انگیزه پیشرفت تحصیلی از روش تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج همبستگی بین سواد رسانهای و جایگاه اجتماعی اقتصادی والدین با انگیزه پیشرفت تحصیلی نشان داد که تمامی ضرایب همبستگی محاسبه شده در سطح آلفای 01/0 معنیدار بودند (01/0 > p). ضرایب همبستگی بین ابعاد سواد رسانهای و جایگاه اجتماعی اقتصادی با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مثبت بود. مثبت بودن ضرایب بدست آمده نشان دهنده وجود رابطه مستقیم بین متغیرهاست و بر این اساس نتیجه گرفته شد با افزایش سواد رسانهای و جایگاه اجتماعی اقتصادی والدین، انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نیز افزایش مییابد.
|