• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه مؤلفه‌های معنوی ایزدبانوهای آناهیتا و کوبله
تعداد صفحات 12
نویسنده رضا بایرام زاده - لاله جهانبخش - ساسان نجفی
مشخصات نشریه فصلنامه روان‌شناسی فرهنگی زن (زن و فرهنگ سابق) سال 12 پیاپی 43
تاریخ انتشار بهار - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 84-73
زبان فارسی
کلید واژه ایران باستان  ایران  الهه عشق  کارکرد فرهنگی  الهه باروری  آناهیتا  دلالت‌های فرهنگی  ایزدبانو   آثار هنری  مؤلفه‌های معنوی  کوبله  الهه حاصلخیزی  آسیای صغیر  الهه آب  الهه جنگ  الهه کوهستان  الهه حیوانات وحشی  الهه نگهبان  
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی کارکردها و دلالت­ های فرهنگی دو ایزدبانوی مهم از فرهنگ­ های باستانی ایران و آناطولی، یعنی آناهیتا و کوبله، و بازتاب این مولفه ­ها در آثار هنری می­ باشد. جامعۀ پژوهش حاضر، ایزدبانوهای مهم ایران و آسیای صغیر بود. نمونه مورد بررسی ایزدبانوی مرتبط با ایران باستان، آناهیتا و ایزدبانوی آسیای صغیر، کوبله است. طرح پژوهش توصیفی تحلیلی است و اطلاعات توسط منابع کتابخانه­ ای و مقالات معتبر جمع­ آوری شدند. با طبقه­ بندی مولفه­ های معنوی هر یک از ایزدبانوها و نحوه­ تجلی آن‌ها در آثار هنری باستان ایران و آسیای صغیر این نتایج حاصل شد: ایزدبانوی آناهیتا علاوه بر مقام والایی که در میان خدایان عصر خود داشت، الهه­ حاصلخیزی و باروری، الهه­ آب، الهه­ عشق و الهه­ جنگ بود. ایزدبانوی کوبله الهه­ حاصلخیزی و باروری، الهه­ کوهستان، الهه­ حیوانات وحشی و الهه­ نگهبان. آناهیتا شخصیتی مطهرکننده دارد. اما در مورد کوبله تمام­ نمادها و نحوه تجسم وی از قدرت وی خبر می­ دهند. الهه­ کوهستان و حیوانات وحشی و نگهبان شهرها، نمی­ تواند جز قدرت محور مرکزی دیگری داشته باشد. همین طور در تجسم عینی، آناهیتا تاثیراتی از کوبله پذیرفته است. نکته مشترک در نحوه­ بازتاب مولفه­ ها در آثار هنری نمادگرایی بصری بود. در نقش ­برجسته­ ها­ی طاق بستان و مجسمه کوبله در موزه آنکارا، برای نشان دادن مولفه­ حاصلخیزی از دو نماد، یعنی آب و انار استفاده شده بود. نکات افتراق اغلب از تفاوت­ های معنوی ناشی شده، به عبارتی هر چه تلاش بر انعکاس زیبایی و مطهر بودن آناهیتا بود، در مورد کوبله اقتدار وی اهمیت بیشتری داشت.

کد مقاله 38305
تعداد بازدید 150

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397