عنوان | اثربخشی آموزش خود شفقت ورزی بر ادراک شایستگی و انعطاف پذیری روانشناختی دختران بدسرپرست |
تعداد صفحات | 32 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی تربیتی (مصوب وزارت علوم) سال 15 پیاپی 54 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 32-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ادراک شایستگی کرج (شهرستان) شفقت خود دختران بدسرپرست انعطافپذیری روانشناختی آموزش شفقت خود اجتناب و آمیختگی پذیرش و توجه آگاهی |
چکیده |
نوجوانانی که از حمایت خانواده محروم هستند، با احساس عدم امنیت، ترس و اضطراب رشد میکنند. طبق پژوهشهای پیشین، مشکلات ساختاری خانواده و وجود عوامل زمینهساز نامناسب محیطی باعث ایجاد آسیبهای روانی در دختران بدسرپرست میگردد. لذا انعطافپذیری روانشناختی و ادراک شایستگی بهعنوان چارچوبی بهمنظور درک آسیبشناسی روانی و سلامت روان مطرح میباشد. بر این اساس، پژوهش حاضر در پی بررسی تأثیر آموزش خود شفقت ورزی بر ادراک شایستگی و انعطافپذیری روانشناختی دختران بد سرپرست میباشد. طرح پژوهش نیمه آزمایشی بر اساس پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود که به همین منظور ۲۴ نفر از دختران مراکز شبانهروزی شهر کرج به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. شرکتکنندگان پرسشنامههای ادراک شایستگی، اجتناب و آمیختگی و پذیرش و توجه آگاهی را پیش از آموزش و پس از آن تکمیل کردند. دوره آموزشی خود شفقت ورزی طی هشت جلسه هفتگی به مدت 5/2 ساعت برگزار شد. یافتههای حاصل از این پژوهش با تحلیل کوواریانس نشان دادند آموزش خودشفقت ورزی با اطمینان 95 درصد منجر به افزایش ادراک شایستگی (شناختی 57%، اجتماعی 60% و فیزیکی 44%) و انعطافپذیری روانشناختی (اجتناب و آمیختگی 57% و پذیرش و توجه آگاهی 71%) در گروه آموزش شده است. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان از آموزش خودشفقت ورزی بهعنوان روشی مؤثر در افزایش ادراک شایستگی و انعطافپذیری روانشناختی در دختران بد سرپرست استفاده نمود. |
کد مقاله | 38295 |
تعداد بازدید | 226 |
|