• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تعیین اثربخشی بازی درمانی کودک محور بر خودکارآمدی و رفتارهای تکانشی دانش‌آموزان دختر مقطع سوم ابتدایی
تعداد صفحات 11
نویسنده فرهاد اصغری - فریبا سعیدپور - سمیرا نوائیان
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 4 پیاپی 42
تاریخ انتشار زمستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 74-64
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  خودکارآمدی  خودکارآمدی دختران   بازی‌ درمانی  رفتارهای تکانشی  دختران مقطع ابتدایی  رامسر (شهرستان)  دانش‌آموزان سوم ابتدایی  بازی درمانی کودک محور  
چکیده مقدمه: سال­ های ‌اولیه ‌زندگی ‌برای ‌تحول ‌چند‌بعدی‌ کودکان ‌و ‌شکل­ گیری‌ پایه­ های‌ زندگی‌ ‌مهم‌ تلقی می­ شوند. روش­ های متعددی برای افزایش خودکارآمدی و کاهش رفتارهای تکانشی در دانش­ آموزان وجود دارد. یکی از رویکرد­های مؤثر، بازی­ درمانی کودک­ محور است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی‌درمانی کودک­ محور بر خودکارآمدی و رفتارهای تکانشی دانش­ آموزان دختر مقطع سوم ابتدایی صورت گرفت.
مواد و روش ­ها: در این پژوهش، از روش نیمه­ آزمایشی با طرح پیش­ آزمون-پس­ آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه­ آماری پژوهش شامل تمامی دانش­ آموزان دختر 9 ساله مدارس ابتدایی شهرستان رامسر در­ سال تحصیلی 97-1396 بودند که 24 نفر از آن­ها با روش نمونه­ گیری در­ دسترس و برحسب شرایط ورود به پژوهش، از دو مدرسه شهرستان رامسر انتخاب شدند و به­ صورت تصادفی در گروه­ های آزمایش و کنترل قرار گرفتند (12 نفر در هر گروه). گروه­ ها، مقیاس­ های خودکارآمدی کودکان ویلر و لد (1982) و تکانشی­ بودن هیرشفیلد (1965) را در مراحل پیش­ آزمون و پس­ آزمون تکمیل کردند. بازی­ درمانی کودک­ محور برای گروه آزمایش طی 8 جلسه 45 دقیقه­ ای به­ صورت انفرادی انجام شد. گروه کنترل مداخله­ ای دریافت نکرد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ ها، از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته­ ها: بازی­ درمانی کودک­ محور موجب افزایش خودکارآمدی در مقیاس­ کل (60/165 F = ، 001/0 p = ، 856/0 (Eta = و خرده مؤلفه­ های موقعیت با­ تعارض، بدون ­تعارض شد. اثربخشی بازی­ درمانی کودک­ محور بر کاهش رفتارهای تکانشی (15/1380 F = ، 001/0 p = ، 891/0 Eta = ) نیز تأیید گردید.
نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج، بازی‌درمانی کودک­ محور به عنوان یک روش درمانی مؤثر در افزایش خودکارآمدی و کاهش رفتارهای تکانشی دانش­ آموزان دختر مقطع سوم ابتدایی توصیه می­ شود.

کد مقاله 38294
تعداد بازدید 257

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397