عنوان | تعیین اثربخشی بازی درمانی کودک محور بر خودکارآمدی و رفتارهای تکانشی دانشآموزان دختر مقطع سوم ابتدایی |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 4 پیاپی 42 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 74-64 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر خودکارآمدی خودکارآمدی دختران بازی درمانی رفتارهای تکانشی دختران مقطع ابتدایی رامسر (شهرستان) دانشآموزان سوم ابتدایی بازی درمانی کودک محور |
چکیده |
مقدمه: سال های اولیه زندگی برای تحول چندبعدی کودکان و شکل گیری پایه های زندگی مهم تلقی می شوند. روش های متعددی برای افزایش خودکارآمدی و کاهش رفتارهای تکانشی در دانش آموزان وجود دارد. یکی از رویکردهای مؤثر، بازی درمانی کودک محور است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازیدرمانی کودک محور بر خودکارآمدی و رفتارهای تکانشی دانش آموزان دختر مقطع سوم ابتدایی صورت گرفت. مواد و روش ها: در این پژوهش، از روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر 9 ساله مدارس ابتدایی شهرستان رامسر در سال تحصیلی 97-1396 بودند که 24 نفر از آنها با روش نمونه گیری در دسترس و برحسب شرایط ورود به پژوهش، از دو مدرسه شهرستان رامسر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند (12 نفر در هر گروه). گروه ها، مقیاس های خودکارآمدی کودکان ویلر و لد (1982) و تکانشی بودن هیرشفیلد (1965) را در مراحل پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. بازی درمانی کودک محور برای گروه آزمایش طی 8 جلسه 45 دقیقه ای به صورت انفرادی انجام شد. گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته ها: بازی درمانی کودک محور موجب افزایش خودکارآمدی در مقیاس کل (60/165 F = ، 001/0 p = ، 856/0 (Eta = و خرده مؤلفه های موقعیت با تعارض، بدون تعارض شد. اثربخشی بازی درمانی کودک محور بر کاهش رفتارهای تکانشی (15/1380 F = ، 001/0 p = ، 891/0 Eta = ) نیز تأیید گردید. نتیجه گیری: بر اساس نتایج، بازیدرمانی کودک محور به عنوان یک روش درمانی مؤثر در افزایش خودکارآمدی و کاهش رفتارهای تکانشی دانش آموزان دختر مقطع سوم ابتدایی توصیه می شود. |
کد مقاله | 38294 |
تعداد بازدید | 257 |
|