عنوان | بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل ارتقای سلامت پندر بر خودشکوفایی و روابط بین فردی زنان یائسه |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 3 پیاپی 41 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 19-10 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تهران یائسگی زنان یائسه مداخله آموزشی خودشکوفایی مدل ارتقای سلامت پندر رفتارهای ارتقا دهنده سلامت روابط میان فردی |
چکیده |
مقدمه: سلامت جامعه در گرو تأمین نیازهای بهداشتی، فرهنگی و اقتصادی زنان است. یائسگی بخشی از زندگی زنان است که در بهداشت باروری اهمیت ویژه ای دارد و برنامه آموزشی مناسب به منظور بهبود توانمندی های روانی زنان ضروری است. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل ارتقاء سلامت پندر بر خودشکوفایی و روابط بین فردی انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل بود. از بین زنان یائسه شاغل در مدارس دخترانه غیردولتی شهر تهران طی سال 1398 به شیوه هدفمند تعداد 60 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفتند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک محقق ساخته و پرسشنامه استاندارد رفتارهای ارتقادهنده سلامت انجام شد. در گروه آزمایش، آموزش رفتارهای ارتقادهنده سلامت در 6 جلسه به صورت هفته ای 1 جلسه و هر جلسه به مدت 2 ساعت اجرا گردید. پس از پایان آموزش از گروه ها پس آزمون گرفته شد. داده ها با روش های آزمون های t مستقل و زوجی و تحلیل کواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد مداخله آموزشی مبتنی بر مدل ارتقای سلامت بر افزایش خودشکوفایی (53/9 = F ، 006/0 = p و 60/0 = Eta) و روابط بین فردی زنان یائسه (40/8 = F ، 009/0 = p و 71/0 = Eta) گروه آزمایش در مرحله پس آزمون تأثیر مثبت و معنی داری داشته است. نتیجهگیری: مداخله آموزشی مبتنی بر مدل ارتقای سلامت می تواند برای انتقال به مرحله یائسگی کارساز باشد. پژوهشگران و درمانگران می توانند از مدل پندر برای بهبود رفتارهای ارتقادهنده سلامت در زنان یائسه ایرانی استفاده کنند. |
کد مقاله | 38293 |
تعداد بازدید | 221 |
|