• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر مداخله‏ آموزشی مبتنی بر مدل ارتقای سلامت پندر بر خودشکوفایی و روابط بین ‏فردی زنان یائسه
تعداد صفحات 10
نویسنده مریم بهنام مرادی - حسن احدی - محمدرضا صیرفی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 3 پیاپی 41
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 19-10
زبان فارسی
کلید واژه تهران  یائسگی  زنان یائسه  مداخله آموزشی  خودشکوفایی  مدل ارتقای سلامت پندر  رفتارهای ارتقا دهنده سلامت  روابط میان فردی  
چکیده مقدمه: سلامت جامعه در گرو تأمین نیازهای بهداشتی، فرهنگی و اقتصادی زنان است. یائسگی بخشی از زندگی زنان است که در بهداشت باروری اهمیت ویژه‏ ای دارد و برنامه آموزشی مناسب به‏ منظور بهبود توانمندی‏ های روانی زنان ضروری است. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل ارتقاء سلامت پندر بر خودشکوفایی و روابط بین‏ فردی انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی با پیش­ آزمون، پس­ آزمون و گروه کنترل بود. از بین زنان یائسه‏ شاغل در مدارس دخترانه غیردولتی شهر تهران طی سال 1398 به‏ شیوه هدفمند تعداد 60 نفر انتخاب و به‏ صورت تصادفی در گروه­ های آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفتند. جمع­ آوری داده­ ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک محقق ساخته و پرسشنامه استاندارد رفتارهای ارتقادهنده سلامت انجام شد. در گروه آزمایش، آموزش رفتارهای ارتقادهنده سلامت در 6 جلسه به­ صورت هفته ­ای 1 جلسه و هر جلسه به‏ مدت 2 ساعت اجرا گردید. پس از پایان آموزش از گروه­ ها پس­ آزمون گرفته شد. داده­ ها با روش‏ های آزمون‏ های t مستقل و زوجی و تحلیل کواریانس چند متغیری تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد مداخله‏ آموزشی مبتنی بر مدل ارتقای سلامت بر افزایش خودشکوفایی (53/9 = F ، 006/0 = p و 60/0 = Eta) و روابط بین‏ فردی زنان یائسه (40/8 = F ، 009/0 = p و 71/0 = Eta) گروه آزمایش در مرحله پس­ آزمون تأثیر مثبت و معنی­ داری داشته است.
نتیجه‌گیری: مداخله‏ آموزشی مبتنی بر مدل ارتقای سلامت می‏ تواند برای انتقال به مرحله یائسگی کارساز باشد. پژوهشگران و درمانگران می‏ توانند از مدل پندر برای بهبود رفتارهای ارتقادهنده سلامت در زنان یائسه ایرانی استفاده کنند.

کد مقاله 38293
تعداد بازدید 172

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397