عنوان | تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مادران باردار |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 2 پیاپی 40 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 64-56 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دوران بارداری بارداری زنان تبریز زنان باردار تنظیم هیجانی مهارتهای زندگی آموزش مهارتهای زندگی مادر باردار آموزش مهارتهای زندگی به مادران تنظیم شناختی هیجان تبریز سبکهای شناختی تنظیم هیجان |
چکیده |
مقدمه: شواهد نشان دادهاند که زنان باردار از مهارت کافی برای استفاده از راهبردهای کارآمد تنظیم شناختی هیجان برخوردار نیستند. آموزش مهارتهای زندگی یکی از مداخلات مؤثر در تخفیف مشکلات روانشناختی دوران بارداری است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مادران باردار انجام شد. مواد و روشها: در این پژوهش نیمه تجربی، جامعه آماری دربرگیرنده کلیه زنان باردار شهر تبریز در سال 1396 بود. تعداد 30 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (15 نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. گروهها پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی (2001) را به عنوان پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. 8 جلسه یکساعته به مدت هشت هفته آموزش مهارتهای زندگی به صورت گروهی در گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره و تک متغیره تحلیل شدند. یافته ها: آموزش مهارتهای زندگی بهکارگیری راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان (تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامهریزی، ارزیابی مجدد مثبت، پذیرش و دیدگاه گیری) را در زنان باردار افزایش داد و موجب کاهش استفاده از راهبردهای منفی (فاجعه انگاری، خود سرزنشگری، نشخوار فکر و سرزنش دیگری) گردید ( 001/0 p < ). نتیجه گیری: با توجه به اینکه آموزش مهارتهای زندگی بر تنظیم شناختی هیجان زنان باردار تأثیر دارد؛ آموزش این مهارتها به عنوان یک روش مؤثر در ارتقای راهبردهای مثبت و کاهش راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان به ویژه در دوران بارداری توصیه می شود. |
کد مقاله | 38292 |
تعداد بازدید | 224 |
|