عنوان | پیش بینی همدلی بر اساس دلبستگی به والدین و همسالان و خودپنداره |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پرستار و پزشك در رزم - اداره بهداشت و درمان نزاجا سال 7 پیاپی 24 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 28-21 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | همدلی رفتارهای هم دلانه دلبستگی خودپنداره همدان دانشآموزان دبیرستانی گروه همسالان خودپنداره نوجوانان دلبستگی به والدین دلبستگی به همسالان نوجوانان دبیرستانی دانشآموزان پایه هفتم دانشآموزان نوجوان دلبستگی به مادر دانشآموزان پایه هشتم خودپنداره جسمی دانشآموزان پایه نهم دانشآموزان متوسطه اول خودپنداره اجتماعی خودپنداره اخلاقی |
چکیده |
مقدمه: هدف پژوهش حاضر پیش بینی همدلی بر اساس دلبستگی به والدین و همسالان و خودپنداره بود. روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانش آموزان متوسطه اول پایه های هفتم تا نهم مدارس نواحی یک و دو شهرستان همدان به تعداد 21690 بود که از میان آنها به روش نمونه برداری تصادفی دو مرحله ای ۵70 نفر از میان مدارس شاهد 1، شاهد 2، مدرسه فروغ و مدرسه فاطمه الزهرا به این صورت که دو مدرسه از هر ناحیه و از هر مدرسه 4 کلاس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان ساخته آرمسدن و گرینبرگ (IPPA)، پرسشنامه خودپنداره (SCQ) ساخته ساراسوت 1984 و آزمون همدلی بریانت (1982) بود. پس از حذف 50 پرسشنامه مخدوش، داده ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد خودپنداره جسمانی ( 01/0 P < ، 176/0 = β) در سطح 01/0 و خودپنداره اجتماعی ( 05/0 P < ، 130/0 = β) و خودپنداره اخلاقی ( 05/0 P < ، 122/0 = β) در سطح معناداری 05/0 و به صورت مثبت همدلی را پیشبینی میکنند. دلبستگی به مادر ( 01/0 P < ، 175/0 = β) و دلبستگی به همسالان (05/0 P < ، 117/0 = β) به صورت مثبت و در سطح معناداری 01/0 همدلی را پیشبینی میکند. نتیجه گیری: پیشنهاد میشود در کاهش رفتارهای ضد اجتماعی در مدارس و افزایش رفتارهای همدلانه بر ارتقای خودپنداره نوجوانان و ترمیم دلبستگی آنها با والدین و همسالان تمرکز شود. |
کد مقاله | 38253 |
تعداد بازدید | 206 |
|