عنوان
|
اثربخشی آموزش والدین با رویکرد آدلر درایکورس بر تنظیم هیجان و تعامل والد فرزندی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی |
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
زهرا خلقی - اصغر آقایی جوشقانی - هادی فرهادی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه توانمندسازی کودکان استثنایی - انجمن علمی کودکان استثنایی ایران سال 10 شماره 4 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
49-37 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تنظیم هیجانی اصفهان اختلال بیش فعالی کم توجهی کودکان دبستانی رویکرد آدلر رابطه والد فرزند آموزش والدین کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش والدین با رویکرد آدلر- درایکورس بر تنظیم هیجان و تعامل والد- فرزندی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی بود. روش این مطالعه، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل کودکان دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی و والدین آنها در شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش، تعداد 30 کودک دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند (در هر گروه 15 کودک). والدین گروه آزمایش بهمدت 10 جلسه تحت آموزش رویکرد آدلر- درایکورس (امیری، علیزاده و فرخی، 1393) قرار گرفتند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامههای اختلال نقص توجه و بیش فعالی کانرز فرم والدین (TCQ)، تعامل والد- کودک (PCRQ) و چکلیست تنظیم هیجانی (ERS) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرمافزار آماری 23 Spss-تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش والدین با رویکرد آدلر- درایکورس بر تنظیم هیجان (001/0 p < ) و تعامل والد- فرزندی ( 001/0 p < ) کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی تأثیر معنادار داشته است. بر اساس یافتههای مطالعه حاضر، میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش والدین با رویکرد آدلر- درایکورس با تمرکز بر اصول بهنجار تعامل والد- فرزندی، میتواند بهعنوان یک روش کارآمد جهت بهبود تنظیم هیجان و تعامل والد- فرزندی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی مورد استفاده گیرد.
|