• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه اشتغال مادر با شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان
تعداد صفحات 9
نویسنده حسینعلی جاهد - اسماء حسینی - زهرا طغیانی دولت آبادی - شایسته عبدالملکی
مشخصات نشریه دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی (راهبردهای آموزش سابق) شماره 1
تاریخ انتشار فروردین و اردیبهشت - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 61-53
زبان فارسی
کلید واژه اشتغال مادران  شادکامی  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  مادر شاغل  خودکارآمدی تحصیلی  دانش‌آموز اول ابتدایی  شهر ری  
چکیده مقدمه: اشتغال مادر و تأثیر آن در شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی فرزند از موضوعات مورد توجه در جوامع پیشرفته بوده و امروزه در بسیاری از کشورها که زنان وارد بازار کار شده‌اند مورد توجه ویژه قرار گرفته است. هدف این مطالعه تعیین رابطه اشتغال مادر با شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی است.
روش‌ها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی ناحیه 2 شهر ری در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 10120 بوده که از میان آنان 370 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌های شادکامی آکسفورد و خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها علاوه بر شاخص‌های آمار توصیفی، از آزمون‌های همبستگی دو رشته‌ای نقطه‌ای، همبستگی پیرسون و آزمون تی استفاده شده است.
یافته‌ها: با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها، بین اشتغال مادر با شادکامی دانش‌آموزان رابطه معناداری وجود ندارد ( 074/0 P < ، 075/0 R = ). بین اشتغال مادر باخودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان نیز رابطه معناداری وجود ندارد (477/0 P < ،003/ = 0 R ). تفاوت معناداری بین شادکامی دانش‌آموزان بر اساس اشتغال مادر ( 481/0 P < ، 448/1 T = )، و تفاوت معنادار بین خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس اشتغال مادر ( 231/0 P < ، 059/0 T = ) وجود ندارد. همچنین بعنوان یافته جانبی، بین سن با شادکامی دانش‌آموزان ( 384/0 P < ، 015/0 - R = ) و بین سن با خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان ( 104/0 P < ، 066/0 R =) رابطه معناداری وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که بین اشتغال مادر با شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین بین شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس اشتغال مادر تفاوت معناداری وجود ندارد.

کد مقاله 38192
تعداد بازدید 249

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397