عنوان | تفاوتهای جنسیتی: رابطه بین نگرش مذهبی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی (راهبردهای آموزش سابق) شماره 1 |
تاریخ انتشار | فروردین و اردیبهشت - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 32-26 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشجویان دختر نگرش مذهبی پیشرفت تحصیلی مذهب دانشجویان پسر تفاوت جنسیتی |
چکیده |
مقدمه: پیشرفت تحصیلی متاثر از متغیرهای متعددی است که می توانند آن را تحت الشعاع خود قرار دهند بر همین مبنا پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط نگرش مذهبی و پیشرفت تحصیلی و تفاوت دانشجویان دختر و پسر در این متغیرها بود، صورت گرفت. روشها: 313 نفر (شامل 188 دانشجوی دختر و 126 دانشجوی پسر) به صورت نمونه برداری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و مقیاس نگرش مذهبی (اصلانی، 1382) را تکمیل کردند. ابزار از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بود. ارزیابی داده ها از طریق ماتریس همبستگی، رگرسیون چندمتغیری و آزمون t گروه های مستقل انجام شد. یافتهها: یافته ها نشان داد که بین ابعاد نگرش مذهبی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بین دانشجویان دختر و پسر از نظر برخورداری از متغیرهای پژوهش تفاوت معناداری به دست نیامد. نتیجهگیری: بر این اساس میتوان گفت نگرش مذهبی میتواند به پیشرفت تحصیلی کمک نماید. این یافته ها بر نقش مذهب و نگرش مذهبی در واداشتن افراد به تلاش و کوشش و بازداری آنان از دست زدن به رفتارهای ناسالم جهت کسب پیشرفت تحصیلی تاکید می کند. |
کد مقاله | 38191 |
تعداد بازدید | 262 |
|