عنوان | اثربخشی آموزش مثبتنگر گروهی بر شادکامی زناشویی، تابآوری و رضایت از زندگی در والدین کودکان با نیازهای خاص |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 1 پیاپی 37 |
تاریخ انتشار | فروردین و اردیبهشت - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 71-60 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش گروهی رضایتمندی از زندگی آموزش والدین کودکان با نیازهای خاص شادکامی زناشویی تابآوری آموزش مثبتنگری تابآوری والدین اهواز (شهرستان) |
چکیده |
مقدمه: والدین کودکان با نیازهای خاص به دلیل مشکلات مربوط به فرزند خود با مشکلات عدیدهای از جمله کاهش شادکامی زناشویی، تابآوری و رضایت از زندگی مواجه هستند و یکی از روشهای درمانی اثربخش، آموزش مثبتنگر گروهی است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مثبتنگر گروهی بر شادکامی زناشویی، تابآوری و رضایت از زندگی در والدین کودکان با نیازهای خاص انجام شد. روش کار: روش این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه پژوهش والدین کودکان با نیازهای خاص شهر اهواز در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از میان آنها والدین 30 دانشآموز با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند (هر گروه 15 زوج). گروه آزمایش 14 جلسه 90 دقیقهای آموزش مثبتنگر گروهی بر اساس پکیج سلیگمن و همکاران (2006) دریافت کرد و گروه کنترل آموزشی ندید. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای شادکامی زناشویی (آزرین و همکاران، 1973)، تابآوری (کونور و دیویدسون، 2003) و رضایت از زندگی (داینر و همکاران، 1985) بودند. دادهها با آزمونهای خیدو، تی مستقل و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-24 تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که در مرحله پیشآزمون بین گروههای آزمایش و کنترل از نظر شادکامی زناشویی، تابآوری و رضایت از زندگی تفاوت معنیداری وجود نداشت ( 05/0 P). به عبارت دیگر، آموزش مثبتنگر گروهی باعث افزایش شادکامی زناشویی ( 574/1069 F = )، تابآوری ( 722/281 F = ) و رضایت از زندگی ( 315/414 F = ) در والدین کودکان با نیازهای خاص شد (001/0 > P). نتیجهگیری: نتایج حاکی از اثربخشی آموزش مثبتنگر گروهی بر شادکامی زناشویی، تابآوری و رضایت از زندگی در والدین کودکان با نیازهای خاص بود. بنابراین، پیشنهاد میگردد که از این روش در کنار سایر روشهای درمانی برای بهبود ویژگیهای روانشناختی استفاده شود. |
کد مقاله | 38187 |
تعداد بازدید | 202 |
|