| عنوان | هویت زنانه در سینمای ایران (تحلیل گفتمان کارگردانهای زن در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر) |
| تعداد صفحات | 22 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه زن در فرهنگ و هنر شماره 4 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 534-513 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | زنان کارگردان هویت زنانه سینمای ایران ویژگیهای زنان تحلیل گفتمان زن سنتی زن مدرن بازنمایی هویت زنانه شیوه بازنمایی جشنواره فیلم فجر ویژگیهای عام زنانه |
| چکیده |
یکی از موضوعات چالشبرانگیز در مطالعات بازنمایی، بازنمایی های صورت گرفته از زنان و ابعاد مختلف زندگی ایشان است. بر همین اساس، در این پژوهش سعی شده با روش تحلیل گفتمان «پدام» و با توجه به نظریة بازنمایی جنسیتی نحوة بازنمایی هویت زنانه در آثار کارگردانهای زن سینمای ایران در سی و پنجمین جشنوارة فیلم فجر (1395) بررسی و تحلیل شود. نتایج این تحلیل نشان میدهد دالهای مرکزی در چهار فیلم برگزیده بهطورکلی به بازنمایی ویژگیهای عام زنانه، ویژگیهای زن سنتی و ویژگیهای زن مدرن اشاره دارد. ویژگیهای زن سنتی شامل مادری، بهعنوان مهمترین نقش، گرایش به مردسالاری، تحمل شرایط سخت به خاطر خانواده، پایبندی به قواعد روابط عاطفی، خانوادهمحوری و مخالفت با پدیدههای جدید است و ویژگیهای زنان مدرن شامل خودخواهی، شجاعت، اعتقاد به حقوق برابر، عدم تبعیت از همسر، جابهجایی نقشهای سنتی، اهمیت به ظاهر و کمارزشبودن خانهداری است. ویژگیهای عام زنانه نیز شامل عاطفی و احساسی بودن، اهمیت نقش مادری، خانواده منشأ امنیت، نیاز به روابط عاطفی متقابل در خانواده، حفظ خانواده با روابط مثبت و فداکاری است. |
| کد مقاله | 38170 |
| تعداد بازدید | 275 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...