عنوان | بازخوانی نحوه بروز زنانگی در معماری دوره تیموری با تمرکز بر مؤلفههای بصری (نمونه موردی: مسجد گوهرشاد مشهد) |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در فرهنگ و هنر شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 479-459 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنانگی مسجد گوهرشاد مشهد معماری معماری ایرانی تیموریان معماری اسلامی مؤلفههای بصری جنسیت |
چکیده |
زنان، به گواهی تاریخ، هر گاه فرصت یافته اند شایستگی های خویش را در حوزه های فرهنگی، هنری و معماری به نمایش گذاشته اند. زنانِ بانی، به ویژه در دورة تیموری، در ایجاد و گسترش تزئینات و موتیفهای مرتبط با مفاهیم زنانه نقش پررنگی داشته اند. هدف اصلی این پژوهش بازنمایی و خوانشی از معماری ایرانی اسلامی بر اساس مؤلفه های بصری جنسیت و با محوریت زنانگی در معماری است. بنابراین، به منظور نزدیک شدن به اهداف پژوهش، ابتدا مرور مفاهیم مرتبط با موضوع جنسیت در روندِ تاریخی آن مورد نیاز بود که در ادامه سنجه های جنسیت و زنانگی در نمونه موردی انتخابی استخراج شده و مورد بررسی قرار گرفته است. شایان ذکر است که در راستای تعیین هویت جنسیتیِ شاخص های بصری، گریزی به حوزه های فلسفی، روانشناسی تکاملی، روانکاوی، مستندات و شواهد تاریخی و پژوهش های متأخرتر در مورد جنسیت اشیا و محصولات صورت گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که در مسجد گوهرشاد از دلالت های بصریِ مرتبط با مفاهیم مردانه به نفع زنانگی کاسته شده است که یکی از دلایل مهم این موضوع می تواند حضور پررنگ زنان در عرصة سیاست و معماری باشد که سرآمد آنها «گوهرشادآغا» بود. |
کد مقاله | 38168 |
تعداد بازدید | 211 |
|