عنوان | نقش هیجانات تحصیلی، حمایت از خودمختاری ادراک شده و احساس تعلق به مدرسه در پیش بینی سازگاری تحصیلی اجتماعی دانشآموزان بیسرپرست |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 229-207 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بیسرپرست سازگاری اجتماعی اردبیل سازگاری تحصیلی تعلق به مدرسه حمایت از خودمختاری احساس تعلق خودمختاری دانشآموزان بیسرپرست هیجانات تحصیلی منفی هیجانات تحصیلی سازگاری دانشآموزان احساس تعلق به مدرسه حمایت از خودمختاری ادراک شده |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط هیجانات تحصیلی، حمایت از خودمختاری ادراک شده و احساس تعلق به مدرسه با سازگاری تحصیلی اجتماعی دانشآموزان بیسرپرست صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش کلیه دانشآموزان بیسرپرست شهر اردبیل در سال 1396 بودند که تعداد 120 نفر به صورت در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه هیجان تحصیلی، ادراک حمایت از خودمختاری، احساس تعلق به مدرسه و سازگاری دانشآموز استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه صورت گرفت. یافتهها نشان دادند که بین هیجان مثبت تحصیلی، حمایت از خودمختاری ادراک شده و احساس تعلق به مدرسه با سازگاری تحصیلی اجتماعی رابطه مثبت معنادار و بین هیجان منفی تحصیلی با سازگاری تحصیلی اجتماعی رابطه منفی معنادار وجود دارد (01/0 p < ). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد هیجانات تحصیلی، ادراک حمایت از خودمختاری و احساس تعلق توانایی پیش بین سازگاری تحصیلی و اجتماعی دانشآموزان را دارد (01/0 p < ). این نتایج بیان میکند که هیجانات تحصیلی، حمایت از خودمختاری ادراک شده و احساس تعلق به مدرسه در پیشبینی سازگاری تحصیلی اجتماعی کاربرد دارند. |
کد مقاله | 38134 |
تعداد بازدید | 187 |
|