عنوان | نقش تابآوری ادراک شده خانواده و تنظیم هیجان در پیش بینی اعتیاد به اینترنت دانشآموزان |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 68-54 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اعتیاد به اینترنت تنظیم هیجانی دانشآموزان دبیرستانی تابآوری خانواده تابآوری تابآوری ادراک شده پارس آباد (شهرستان) |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تابآوری خانواده و تنظیم هیجان در پیش بینی اعتیاد به اینترنت دانش آموزان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه دانش آموزان دبیرستانی شهرستان پارس آباد در سال تحصیلی 95-1396 بودند که از بین آنها تعداد 250 دانشآموز به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، سه عدد پرسشنامه استاندارد اعتیاد به اینترنت، تابآوری و تنطیم هیجان بودند. داده های جمع آوری شده با استفاده نسخه 21 نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش حاضر نشان دادند که ارتباط منفی و معناداری بین تابآوری خانواده و ابعاد آن (ارتباط خانوادگی و حل مسأله، منابع، چشم انداز مثبت، پیوند و معنویت خانواده، ایجاد معنا) و تنظیم هیجان با اعتیاد به اینترنت وجود دارد (01/0 > P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیش بین می توانند 27 درصد از واریانس اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان را پیش بینی نمایند (01/0 > P). یافتههای پژوهش حاضر نشان دهنده اهمیت تابآوری خانواده و تنظیم هیجان به عنوان مهارتهای مهم خانوادگی و فردی در تبیین رفتارهای اعتیادی همچون اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان است. |
کد مقاله | 38133 |
تعداد بازدید | 194 |
|