• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل محتوای پیام‌های خشونت آمیز علیه زنان در کانال‌های تلگرامی استان اردبیل
تعداد صفحات 28
نویسنده زینب جعفری - علی جعفری - سعید فرامرزیانی
مشخصات نشریه دوفصلنامه پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 1 پیاپی 14
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 72-45
زبان فارسی
کلید واژه خشونت  خشونت جنسی  خشونت علیه زنان  خشونت عاطفی  شبکه‌های اجتماعی  اردبیل  خشونت جنسی علیه زنان  خشونت روان‌شناختی  شبکه‌های اجتماعی مجازی  تحلیل محتوا  پیام  شبکه‌های مجازی  تلگرام  تحلیل پیام‌ها  خشونت رسانه‌ای  خشونت سایبری  خشونت رایانه‌ای  خشونت غیر جنسی  خشونت برون خط  
چکیده زمینه و هدف: پیدایش رایانه و پس از آن دنیای مجازی اینترنت، آثار مثبت و منفی بسیاری داشته و دارد. از جمله پیامدهای سوء آن، پیدایش خشونت‌های نوظهور رایانه‌ای و اینترنتی علیه زنان است. هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای پیام‌های خشونت‌آمیز علیه زنان در کانال‌های تلگرامی استان اردبیل می‌باشد.
روش: با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام گرفته است و مبنای تعیین مضامین و مقوله‌های پژوهش نیز مطالعه اکتشافی پیام‌های خشونت‌آمیز علیه زنان در کانال‌های تلگرامی می‌باشد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی کانال‌های تلگرامی استان اردبیل بود که پس از غربالگری‌های اولیه، تعداد بیست کانال که حاوی مضامین خشونت ­آمیز علیه زنان بودند و معیارهای مدنظر پژوهش را داشتند، برای نمونه انتخاب شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که زنان بیشتر در معرض خشونت غیرجنسی قرار گرفته‌اند و بعد از آن به ترتیب خشونت جنسی و خشونت برون خط قرار دارد. از بین پیام‌های خشونت‌آمیز غیر جنسی علیه زنان، بیشترین خشونت مربوط به خشونت عاطفی و روانی بوده است. از میان انواع خشونت جنسی علیه زنان در کانال‌های تلگرامی استان اردبیل، قرار گرفتن در معرض خشونت هرزگی محض از سوی مردان بیشتر جلوه دارد و از نظر خشونت برون خط در کانال‌های تلگرامی، بیشترین فراوانی مربوط به تهدید به تجاوز به عنف است.
نتیجه ­گیری: در مجموع می‌توان گفت علی­رغم اینکه شبکه‌های اجتماعی، یکی از مظاهر پیشرفت در قرن حاضر است اما این شبکه‌ها می‌تواند آبستن خشونت‌های متعددی علیه زنان باشد.

کد مقاله 38122
تعداد بازدید 190

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397