• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی روان درمانی معنوی مبتنی بر بخشش و امید بر افزایش رضایتمندی زناشویی و کاهش تعارضات زوجین در معرض طلاق
تعداد صفحات 19
نویسنده محمد ثوابی - محمدرضا صفاریان طوسی - غلامرضا خوی نژاد
مشخصات نشریه دوفصلنامه پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 1 پیاپی 14
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 23-5
زبان فارسی
کلید واژه روان درمانی  رضایت زناشویی  رضایت زناشویی زوجین  نارضایتی زناشویی  بخشش  بخشودگی  امید  مشهد  درمان معنوی  زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره  زوجین در آستانه طلاق  طلاق  تعارض زناشویی  بخشودگی زناشویی  بخشش زناشویی  مداخله معنوی  بخشودگی زوجین  روان درمانی معنوی  
چکیده زمینه و هدف: طلاق، شایع ترین تأثیر مخرب تعارض و کاهش نارضایتی زناشویی است. تعارض و رضایت زناشویی در سلامت و کارکرد خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف این پژوهش اثربخشی مداخله معنوی مبتنی بر بخشش و امید بر افزایش رضایت مندی و کاهش تعارضات زوجین در معرض طلاق شهر مشهد بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی، نمونه پژوهش به شیوه در دسترس از بین زوجین در معرض طلاق شهرستان مشهد 30 زوج مراجعه کننده به مراکز مشاوره انتخاب و از بین زوجین 15 زوج به صورت تصادفی در گروه آزمایش و 15 زوج در گروه کنترل قرار گرفتند. مداخله آزمایشی در 8 جلسه 90 دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. برای جمع آوری داده ها از 4 پرسش نامه رضایت زناشویی اینریچ ( فرم 47 سوالی)، مقیاس سنجش بخشودگی پولارد و همکاران، مقیاس امید اسنایدر، تعارضات زناشویی (42 سئوالی ) استفاده شد. تحلیل داده‌ها با روش آماری کواریانس انجام شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان دادند مداخله مبتنی بر بخشش و امید اثر معنی داری در سطح 0001/ p = بر افزایش رضایت مندی و کاهش تعارضات زناشویی زوجین در معرض طلاق داشته است.
نتیجه گیری: از آنجا که امید یک فرایند مساله مدار و بخشش یک فرایند هیجان مدار است، ترکیب این دو عامل که ماهیتی دوگانه (معنوی، روان شناسی مثبت) دارند می توانند به عنوان عوامل محافظت کننده و سپری بر علیه رفتارهای خطرزا و برای بهبود روابط زوجین، گسترش استراتژی های جدید پیشگیری از طلاق پیشنهاد می شود.

کد مقاله 38120
تعداد بازدید 212

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397