عنوان | تبیینی بر ادراک دختران دانشآموز از نحوه حجاب در مدارسی که چادر در آنها اجباری است |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 11 شماره 1 پیاپی 41 |
تاریخ انتشار | بهار - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 128-111 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حجاب چادر حجاب اجباری دانشآموزان دختر تجربه زیسته ادراک دختران دانشآموزان دختر دبیرستانی پوشش اسلامی حجاب چادر تبریز دانشآموزان دوم دبیرستان تجارب زیسته دختران ادراکات دانشآموزان تجربه دختران دختران تبریزی حجاب دختران پوشش دختران |
چکیده |
افزایش خودپنداره و تصور مثبت بانوان نسبت به حجاب از اولویت دارترین و مناسب ترین راهکارهایی هستند که برای درونی شدن ارزش حجاب استفاده می شود. پژوهش حاضر، ضمن واکاوی در تجربة زیستة دختران دانش آموز (در مدارسی که چادر در آنها اجباری است)؛ ادراک آنان از نحوه حجاب را مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه مبتنی بر رویکردی کیفی و به روش پدیدارشناسی، با مطالعه 20 نفر مشارکتکننده از میان دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز می باشد. این تحقیق با روش نمونهگیری هدفمند و با 22 مصاحبه فردی و یک مصاحبه گروهی نیمهساختار یافته انجام شده است. تحلیل دادهها بر اساس راهبرد هفت مرحلهای کُلایزی صورت پذیرفت. یافته ها نشان می دهد که در تجربه زیسته دانش آموزان از نحوة حجاب فقط در پوشش چادر خلاصه نمی شود، عفاف و حجاب در همه رفتار باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین از تجربه دانش آموزان مضامینی بدست آمد که عبارتند از: هر چند تأثیر تجربه گذشته در تعیین نوع حجاب زیاد است؛ با این حال رعایت حجاب در گرو وضوح تعریف آن می باشد، اصلاح نظام شناختی، بهترین شیوه آموزش حجاب می باشد. ایدئولوژیک بودن اندیشة حجاب مهمترین نکته در رعایت آن و گرایش درونی به حجاب، پایدارترین شیوه عمل به حجاب است. |
کد مقاله | 38113 |
تعداد بازدید | 193 |
|