• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی انگیزه پیشرفت دانش‌آموزان دختر بر اساس کمال‌گرایی و ویژگی‌های شخصیتی مادران
تعداد صفحات 10
نویسنده مریم ترکمن - حجت الله مرادی
مشخصات نشریه ماهنامه رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 9 شماره 2 پیاپی 47
تاریخ انتشار ارديبهشت - 1399
درجه علمی علمی - ترویجی
محدوده صفحات 56-47
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  تهران  کمال گرایی  روان نژندی  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  دختر سال اول دبیرستان  شخصیت مادران  انگیزش پیشرفت  پنج عامل شخصیت  کمال گرایی مادران   صفات شخصیتی مادر  ابعاد کمال گرایی  پیشرفت دانش‌آموزان  
چکیده پژوهش حاضر با هدف پیش ­بینی انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر بر اساس کمال­ گرایی و ویژگی­ های شخصیتی مادران انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. بدین منظور تعداد 384 نفر از بین کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 به شیوه نمونه­ گیری خوشه­ ای چندمرحله­ ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت جمع­ آوری اطلاعات از پرسشنامه­ های انگیزش پیشرفت هرمنز (1987)، کمال‌گرایی فراست (1990) و پنج عاملی نئو کاستا و مک­کری (1987) استفاده شد. به­ منظور نجزیه و تحلیل داده­ ها از آزمون رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام استفاده شد. یافته­ های حاصل از تحلیل داده­ ها نشان داد که ابعاد کمال‌گرایی مادر به میزان 5/56 درصد از انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر را پیش‌بینی می‌کنند که بیشترین سهم به ترتیب مربوط به مؤلفه تردید نسبت به اعمال، مؤلفه استانداردهای فردی، انتقاد والدین، نگرانی در مورد اشتباهات و نظم و ترتیب بود. از این میان مؤلفه‌های تردید نسبت به اعمال، انتقاد والدین و نگرانی در اشتباهات به‌صورت منفی و مؤلفه‌های استانداردهای فردی و نظم و ترتیب به‌صورت مثبت در پیش‌بینی انگیزه پیشرفت سهم داشتند؛ همچنین مؤلفه انتظار والدین سهم معناداری در پیش‌بینی مدل نداشت. همچنین، مؤلفه‌های شخصیت مادر به میزان 6/46 درصد از انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر را پیش‌بینی می‌کنند که بیشترین سهم به ترتیب مربوط به مؤلفه­ های باوجدان بودن، انعطاف‌پذیری، دلپذیر بودن، روان‌نژندی و برونگرایی بود. از این میان تنها مؤلفه روان‌نژندی به‌صورت منفی در پیش‌بینی انگیزه پیشرفت سهم داشت.

کد مقاله 38090
تعداد بازدید 172

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397